Uitwerking toekomstfunctie

De komende jaren moeten veel damwanden in Kanaal Almelo-De Haandrik versterkt worden. Dat willen we het liefst aan de waterzijde doen. Dat geeft minder overlast en risico voor de bewoners. In de toekomstfunctie Kanaal Almelo-De Haandrik is vastgelegd dat het kanaal in de basis enkelstrooks wordt voor vrachtschepen tot 700 ton. Dat geeft ruimte om de damwanden veilig te versterken en biedt kansen voor natuur, recreatie en beleving.

Damwanden veilig versterken

Aan beide kanten van het kanaal moeten we aan de slag met de damwanden. Als we weten waar welke ruimte er is voor versteviging, scheepvaart, recreatie en natuur, kunnen we de werkzaamheden voor het veilig versterken van de damwanden voorbereiden.

Het eerste deel van de aanpak van de damwanden zijn we al aan het voorbereiden. Hierbij nemen we ook het besluit over de toekomstfunctie mee. De planning is dat we starten met het versterken van dit eerste deel van de damwanden in 2027.

Voor de andere delen van het kanaal moet de voorbereiding nog starten en is de planning nog niet bekend. In de loop van 2026 verwachten we meer over de planning te kunnen vertellen.

Scheepvaart

Voor de beroepsvaart blijven er voldoende mogelijkheden om te passeren. We hebben gekeken hoeveel ruimte een schip van maximaal 700 ton nodig heeft. En hoeveel ruimte er nodig is om elkaar te passeren. Daaruit blijkt dat Kanaal Almelo-De Haandrik op veel plekken alleen breed genoeg is voor één schip (enkelstrooks). Met schippers kijken we waar zij elkaar veilig kunnen passeren. Ook zorgen we voor goede wachtplaatsen bij bruggen en sluizen. Dat is vaak de plek waar schepen op elkaar wachten om brug en sluis te kunnen passeren.

Kansen voor natuur en recreatie

Het versterken van de damwanden aan de waterzijde biedt niet alleen meer veiligheid, maar ook kansen voor natuur en recreatie. Op enkele plekken langs het kanaal zijn er recreatieve voorzieningen, zoals aanlegplaatsen voor recreatieboten en visplekken. Ook zijn er natuurvriendelijke oevers en plekken waar dieren, zoals reeën, veilig het water uit kunnen komen. Deze plekken noemen we fauna uittreedplekken en hier gaan we er meer van aanleggen.

Op de bredere stukken van het kanaal zien wij kansen voor natuur, recreatie en beleving. Dat willen we meenemen in de uitwerking voor het versterken van de damwanden. Met recreatiebedrijven, gemeenten en inwoners brengen we dat in kaart. Of en hoe die kansen gerealiseerd worden, weten we nog niet. 

Samen de puzzel leggen

We werken samen met schippers, gemeenten, het waterschap en belangenorganisaties. Zij hebben allemaal hun wensen over de inrichting van het kanaal. We bespreken de knelpunten en zoeken samen naar oplossingen.

Dit gaan we doen

De verkenning van de schetsontwerpen bestaat uit een aantal stappen:

  • Wensen in beeld brengen: we vragen schippers, recreatie, natuurorganisaties, gemeenten en waterschap naar wat zij belangrijk vinden.
  • Ontwerpen: we maken ontwerpen hoe het kanaal op verschillende plekken eruit kan zien. Deze ontwerpen zijn voorbeelden voor de verdere voorbereiding en uitwerking van de maatregelen.
  • Inbreng vanuit omgeving: aan plaatselijk belangen en bewoners wordt gevraagd welke kansen zij zien. En zij kunnen reageren op de eerste ontwerpen (schetsen).
  • Besluit: we leggen een verkeersbesluit voor de scheepvaart voor aan Gedeputeerde Staten. En we doen een voorstel wat we kunnen doen met de kansen waarin we ook aangeven wat de kosten zijn.Na het besluit door Gedeputeerde Staten starten we met de verdere uitwerking. Het duurt dan een paar jaar voor de uitvoering start.
Kanaal met dorpshuizen en kerk in een rustige lentesfeer.