Werkzaamheden bij bushaltes

Gepubliceerd op 22 augustus 2022

Van maart 2022 tot en met december 2022 worden de digitale informatieborden bij bushaltes in Overijssel, Flevoland en Gelderland vervangen. De borden zijn namelijk verouderd. Het werk gebeurt buiten de spits, zodat u daar zo min mogelijk last van hebt.

De nieuwe digitale informatieborden heten DRIS-displays (Dynamische Reis Informatie Systemen). Ze zijn moderner en duurzamer dan de oude. Op de digitale borden staat hoe laat de bussen vertrekken. Ook staat er informatie op over vertragingen, omleidingen en alternatieve routes. Grote borden hebben LED-verlichting, zodat ze minder energie verbruiken. Kleine borden werken op een batterij die door zonnepanelen wordt opgeladen.

Het grote digitale informatiebord:

Het grote diigitale informatiebord

Het kleine digitale informatiebordHet kleine digitale informatiebord.

Niet alle haltes krijgen een digitaal informatiebord

Bij een aantal bushaltes wordt het oude digitale informatiebord wel weggehaald, maar komt er geen nieuwe terug. Dit is bij haltes waarvan niet veel mensen gebruik maken. De dienstregeling vindt u dan in het bushokje of aan de haltepaal bij de bushalte. De dienstregeling staat ook op www.OV9292.nl. In Google Maps staat waar een nieuwe digitaal informatiebord komt te staan.

Wat je merkt van de werkzaamheden

De vertrektijden van de bus veranderen niet tijdens de werkzaamheden. Het kan zijn dat er gewerkt wordt op uw halte. Dit kan misschien lastig zijn. Het werk duurt maximaal 5 dagen (bij grote busstations). Tussen 07.00 en 09.00 uur en 16.00 tot 18.00 uur wordt er niet gewerkt. Soms is een busstation kort buiten gebruik en moet je bij een andere bushalte opstappen. Als dat zo is, wordt dat op tijd aangegeven bij het busstation.

Betrouwbaarheid

Op het nieuwe digitale informatiebord staat achter het nummer van de bus een symbool of drie puntjes (…). Dit geeft aan hoe betrouwbaar de vertrektijd is. Het symbool betekent dat de vertrektijd op het bord actueel is. Staan er drie puntjes (…) dan kan de vertrektijd die op het bord staat nog veranderen.

Het symbool dat betekent dat de vertrektijd actueel is.

Storing melden met QR-code

Op de nieuwe digitale informatieborden zit een sticker met een QR-code. Deze code kunt u scannen met de telefoon om de storing online te melden. Uw melding komt terecht bij de leverancier die de storing binnen 2 tot 5 dagen oplost. Als u wilt, laat de leverancier u weten wanneer het probleem is opgelost. Door een storing door te geven, helpt u mee aan goed openbaar vervoer.


Contact

Vragen of opmerkingen? Wij zijn bereikbaar via drisdisplays@overijssel.nl

Zo ziet de informatie op het nieuwe grote digitale informatiebord eruit

Tekst staat in verschillende kleuren. Dit zorgt ervoor dat je het informatiebord makkelijker kunt lezen.

Op elk bord zit een drukknop of toetsenbord voor audiobegeleiding. Zo kunnen slechtzienden horen wat er op het bord staat.

Zo ziet de informatie op het nieuwe kleine digitale informatiebord eruit