Werkzaamheden bij bushaltes

Gepubliceerd op 6 augustus 2021

Vanaf najaar 2021 tot midden 2022 worden de digitale informatieborden bij bushaltes in Overijssel, Flevoland en Gelderland vervangen. De borden zijn namelijk verouderd. Het werk gebeurt buiten de spits, zodat jij er zo min mogelijk last van hebt.

De nieuwe digitale informatieborden heten DRIS-displays (Dynamische Reis Informatie Systemen). Ze zijn moderner en duurzamer dan de oude. Op de digitale borden staat hoe laat de bussen vertrekken. Ook staat er informatie op over vertragingen, omleidingen en alternatieve routes.  Grote borden hebben LED-verlichting, zodat ze minder energie verbruiken. Kleine borden werken op een batterij die door zonnepanelen wordt opgeladen.

Het grote digitale informatiebord:

Het grote diigitale informatiebord

Het kleine digitale informatiebordHet kleine digitale informatiebord.

Niet alle haltes krijgen een digitaal informatiebord

Bij een aantal bushaltes wordt het oude digitale informatiebord wel weggehaald, maar komt er geen nieuwe terug. Dit is bij haltes waarvan niet veel mensen gebruik maken.

De dienstregeling vind je dan in het bushokje of aan de haltepaal bij de bushalte. De dienstregeling staat ook op www.OV9292.nl

In Google Maps kun je zien waar een nieuwe digitaal informatiebord komt te staan.

Wat je merkt van de werkzaamheden

De vertrektijden van de bus veranderen niet tijdens de werkzaamheden. Het kan zijn dat er gewerkt wordt op jouw halte. Dit kan misschien lastig zijn. Het werk duurt maximaal 5 dagen (bij grote busstations). Tussen 07.00-09.00 en 16.00-18.00 wordt er niet gewerkt. Soms is een busstation kort buiten gebruik en moet je bij een andere bushalte opstappen. Als dat zo is, wordt dat op tijd aangegeven bij het busstation.

Betrouwbaarheid

Op het nieuwe digitale informatiebord staat achter het nummer van de bus een symbool of drie puntjes (…). Dit geeft aan hoe betrouwbaar de vertrektijd is. Het symbool betekent dat de vertrektijd op het bord actueel is. Staan er drie puntjes (…) dan kan de vertrektijd die op het bord staat nog veranderen.

Het symbool dat betekent dat de vertrektijd actueel is.

Storing melden met QR-code

Op de nieuwe digitale informatieborden zit een sticker met een QR-code. Deze code kun je scannen met je telefoon. Dan kom je op een website waarop je een storing kunt melden. Jouw melding komt terecht bij de leverancier. Die lost de storing binnen 2 tot 5 dagen op. Als je wilt, laat de leverancier jou weten wanneer het probleem is opgelost. Door een storing door te geven, help je mee aan goed openbaar.


Contact

Vragen of opmerkingen? Wij zijn bereikbaar via drisdisplays@overijssel.nl

Zo ziet de informatie op het nieuwe grote digitale informatiebord eruit

Tekst staat in verschillende kleuren. Dit zorgt ervoor dat je het informatiebord makkelijker kunt lezen.

Op elk bord zit een drukknop of toetsenbord voor audiobegeleiding. Zo kunnen slechtzienden horen wat er op het bord staat.

Zo ziet de informatie op het nieuwe kleine digitale informatiebord eruit