Beantwoording vragen over werkzaamheden N760
De afgelopen jaren heeft de provincie Overijssel bij het ontwerp van de N760 en de te nemen maatregelen verschillende belangen zorgvuldig afgewogen. Er is gesproken met belangengroepen en er hebben meerdere informatieavonden, huisbezoeken en een webinar plaatsgevonden. Ook was er de mogelijkheid tot online reageren op de ontwerpen.
Dit heeft geleid tot wensen, ideeën en meningen over de voorgenomen maatregelen. Het projectteam N760 heeft in samenwerking met onder andere interne en externe verkeerskundigen, beleidsmedewerkers en de gemeente Zwartewaterland afwegingen gemaakt. Daarbij is aangegeven waarom ideeën, wensen en suggesties wel, deels of niet worden overgenomen. De argumenten zijn teruggekoppeld naar de betreffende belanghebbende(n).
Op basis van deze input en afwegingen is het ontwerp van de weg op enkele punten aangepast. Er worden extra maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren. In Kamperzeedijk is bijvoorbeeld een nieuwe oversteek gekomen voor fietsers en voetgangers bij de kinderboerderij. Ook bij de Oosterbroek is een aanpassing gemaakt, zodat men de weg beter kan oversteken.
Vragen
1. Welke snelheidsremmende maatregelen worden er genomen binnen en buiten de bebouwde kom?
De N760 ontsluit een gebied. Daar geldt een hogere maximumsnelheid dan bij wegen in een woongebied. Provinciale Staten hebben in juni 2023 besloten dat de functie van de weg in stand moet blijven. Ook willen zij dat de huidige maximumsnelheid hetzelfde blijft. De inrichting van de weg voldoet niet overal aan de nu geldende verkeersveiligheidsrichtlijnen. Daarom hebben we met verschillende partijen en deskundigen besloten om de volgende extra maatregelen te nemen:
Als na deze aanpassingen blijkt dat er nog steeds te hard wordt gereden en er geen andere maatregelen meer mogelijk zijn, kan het Openbaar Ministerie besluiten flitspalen te plaatsen. Dit is geen taak van de provincie. Een flitspaal komt er niet zomaar. Het OM kijkt naar specifieke eisen voordat er een flitspaal wordt geplaatst. Belanghebbenden kunnen voor het verzoek om een flitspaal het best een melding doen via Veilig Verkeer Nederland. Dan kan een verkeerskundige vanuit VVN advies uitbrengen over de situatie.
2. Welke maatregelen nemen jullie om het oversteken veiliger te maken?
Naast de snelheidsregulerende maatregelen concentreren we de oversteken op locaties waar het zicht het beste is, zoals bij de kruising Oostermaat. We richten de stoep en kruisingen herkenbaar in met markeringen. Daarnaast willen we de weggebruiker bij de kruising Oostermaat er extra op wijzen dat die in de buurt van een school rijdt. Er komen verkeersborden die aangeven dat de weggebruiker moet oppassen voor overstekende kinderen. Een zebrapad is niet nodig omdat voetgangers niet lang hoeven te wachten en er geen continue stroom voetgangers is.
3. Wat gebeurt er met de breedte van woninguitritten en zijwegen binnen de bebouwde kom van Kamperzeedijk?
Voor de nieuwe inrichting van de bebouwde kommen van Kamperzeedijk gaan wij uit van een standaard profiel voor uitritten. Hierin liggen de stoep en de uitritten 10 centimeter hoger dan de rijbaan. Bij een uitrit is de band schuiner zodat deze makkelijker op te rijden is.

Bij de nieuwe uitritten wordt rekening gehouden met de draaicirkel die weggebruikers moeten maken bij het in- en uitdraaien van de uitrit.
Uit onderzoek blijkt dat we in Kamperzeedijk niet overal een uitrit met schuine band kunnen toepassen. Het regenwater op de rijbaan kan dan namelijk niet meer goed wegstromen. Op deze locaties wijken we daarom af van de provinciale standaard. Op het ontwerp kunt u zien welk type band op welke locatie wordt toegepast.
4. Wat wordt er gedaan aan de parkeersituatie in Kamperzeedijk?
Wij voeren in dit project binnen de bebouwde kommen van Kamperzeedijk alleen groot onderhoud uit. Dat betekent dat we het bestaande asfalt en de bestaande stoep vervangen. De parkeersituatie in Kamperzeedijk blijft grotendeels hetzelfde. We gaan de parkeerplekken wel verhogen. De weggebruiker rijdt dan via een schuine band de parkeerplaats op. Er komen geen extra parkeerplekken langs de weg. Parkeren langs provinciale wegen willen we namelijk zoveel mogelijk ontmoedigen. Het zorgt voor onveilige situaties bij het in- en uitstappen en oversteken. Daarnaast willen we het groen waar mogelijk zoveel mogelijk behouden. Dit is goed voor de natuur en het klimaat.

5. Hoe houden jullie rekening met het (uit)zicht op de weg voor weggebruikers en omwonenden?
We weten dat sommige maatregelen, zoals het plaatsen van heggen of geleiderails, invloed hebben op het (uit)zicht op de weg. In het ontwerp houden we rekening met het zicht op de weg. Er komen hegjes op meerdere plekken binnen de bebouwde kom. We houden ze kort en zorgen dat de zichtlijnen goed blijven.
