Praktijkproeven
De komende jaren moeten veel damwanden versterkt worden. Dat bleek uit een onderzoek van Witteveen en Bos uit 2024. In de praktijk zien we dat de damwanden nog stevig staan. Hoe kan dat? Om dat te onderzoeken doen we praktijkproeven.
We testen hoe stabiel de damwanden in de praktijk zijn
We gaan op zes plekken grondonderzoek en proeven doen om te meten wat de invloed is van rijdend en stilstaand verkeer op de damwanden. De plekken kiezen we op basis van het type damwanden, de grondsoorten, het gebruik van ankers en de ligging van de wegen, bermen en het verkeer. De proeven doen we op plekken met weinig tot geen huizen en gebouwen. Met de proeven en het grondonderzoek:
- weten we hoe stabiel en veilig de damwanden in de praktijk staan. We toetsen de theorie aan de praktijk.
- bepalen we wat we de komende jaren moeten doen om een veilige situatie tot aan de werkzaamheden te behouden.
- kijken we of de huidige verkeersmaatregelen voldoende zijn, aangescherpt of versoepeld kunnen worden.
Hier houden wij de proeven
In juni en september 2025 zijn proeven gedaan in Mariënberg, Bergentheim en Vriezenveen. Deze praktijkproeven gingen goed en leveren waardevolle informatie op. In december 2025 gaan we nog een proef doen in Hardenberg aan de Noorwegenweg 8. Hier gaan we eerst grondonderzoek doen. Daarna worden vanaf het water rijplaten en stalen proefgewichten op de damwand gezet. Op de damwand plaatsen we verschillende typen meetapparatuur waarmee we per gewicht meten hoe stabiel de damwand is. Ook installeren we een waterinfiltratiesysteem om gecontroleerd tijdens de proef het grondwaterpeil te verhogen.
Praktijkproeven
We voeren praktijkproeven uit om het gevolg van rijdend en stilstaand verkeer op de damwanden te meten
De praktijkproeven bestaan uit:
- Het meten wat de invloed is van het rijden met een elektrische bus en zware vrachtwagen op de damwand. Deze proef vindt alleen plaats op de Alberdastraat bij Aadorp.
- Het plaatsen van zware zandzakken (bigbags) en stalen rijplaten naast en op de damwand, op vijf verschillende plekken langs het kanaal. Dit is vergelijkbaar met stilstaand (zwaar) verkeer in de berm en op de weg. Zo bepalen we wat het maximale gewicht is dat de damwand kan hebben.
We meten de damwand voor, tijdens en na de proef
Om te zien wat er gebeurt bij de proeven, meten we het ‘gedrag’ van de damwanden op drie momenten:
- Vooraf: we doen een nulmeting in de normale, huidige situatie.
- Tijdens de proef: we meten wat er gebeurt met onder andere de damwanden, de bodem en de waterstand.
- Na afloop: tot een paar maanden na de proef meten we damwanden onder de normale verkeersbelasting, zonder extra belasting van de berm.
De metingen worden door een gespecialiseerde bedrijf uitgevoerd dat ruime ervaring heeft.
We meten het effect van een elektrische bus op de damwanden
Langs het kanaal bij Aadorp loopt een buslijn die wordt uitgevoerd met een elektrische bus. Omdat een elektrische bus zwaarder is dan een gewone bus, willen we weten wat dat betekent voor de damwanden. Op 22 mei 2025 lieten we daarom een elektrische bus en een zandwagen over de Alberdastraat in Aadorp rijden. De zandwagen bootste het gewicht van een volle bus na. Beide voertuigen reden over drempels en langs de berm.
We bootsen met bigbags stilstaand verkeer na
Op vijf plekken langs het kanaal doen we proeven waarbij we met zand gevulde bigbags of met stalen blokken en staalplaten stilstaand (zwaar)verkeer nabootsen. De bigbags en blokken worden vanaf het water op de oever gezet.
Op de damwand plaatsen we verschillende typen meetapparatuur. Daarmee meten we per gewicht hoe stabiel de damwand is. Zo weten we hoeveel gewicht de damwand in de praktijk kan dragen. En we leren welke meetapparatuur het meest geschikt is om langs het kanaal de beweging van de damwand te meten.
Grondonderzoek bij de locaties van de proeven
Voor de start van de proeven hebben we de opbouw van de bodem in kaart gebracht. Dit laat zien welke grondsoorten er in de bodem zitten. Het grondonderzoek bestaat uit handboringen en het uitvoeren van sonderingen met een sondeerwagen. Bij sonderen wordt een dunne stang de grond in gedrukt om de weerstand van de bodem te bepalen.
Veiligheid voorop
Veiligheid voor de directe omgeving staat voorop. De proeven doen we op plekken met weinig tot geen huizen en gebouwen. De proeven worden zorgvuldig voorbereid en uitgevoerd. We hebben het risico nauwkeurig in kaart gebracht en we verwachten geen schade. Tijdens de proef houden we de beweging van de damwand goed in de gaten. We zorgen dat we extra materiaal hebben staan, mocht de damwand te veel bewegen. We herstellen de damwand meteen.
Heeft u onverhoopt toch schade door onze werkzaamheden? Dan kunt dat melden via: Schade door provinciaal handelen - Loket provincie OverijsselVerwijst naar een andere website
Contact
Omgevingsmanager: Bart Refuge
Overijssel Loket
Telefoon: 038 499 88 99
E-mail: overijsselloket@overijssel.nlVerwijst naar een andere website