Samen werken aan veilige en doorstromende wegen: N50 en N36 verdienen prioriteit

De N36 (Wierden-Ommen) en N50 (Hattemerbroek-Kampen-Ramspol) zijn cruciale verbindingswegen in Noordoost Nederland. Beide wegen kampen met ernstige verkeersveiligheidsproblemen, omdat fysieke rijbaanscheidingen (grotendeels) ontbreken. Betrokken gemeenten en provincies moedigen het Rijk al jaren aan, investeringen voor deze wegen vrij te maken, want alleen met goede aanpassingen krijgen we het aantal dodelijke en zwaargewonde slachtoffers op deze wegen omlaag.

Extra middelen zijn nodig

Het huidige budget dekt maar de helft van de nodige maatregelen. Het Rijk is verantwoordelijk voor deze rijkswegen, maar Overijssel neemt bestuurlijk en ambtelijk de regie om samen met aangrenzende provincies, gemeenten en stakeholders de wegen veiliger te maken. Deze gezamenlijke lobby en communicatie versterken de aandacht voor dit thema. De € 115 miljoen uit de Voorjaarsnota 2025 voor de N36 is een eerste stap, maar extra middelen zijn nodig om de N36 en de N50 veilig te maken. Onze position papers geven urgentie, noemen concrete maatregelen en doen de oproep aan het Rijk om prioriteit te geven aan en middelen vrij te maken voor toekomstbestendige N36 en N50.

N36

De N36 is een cruciale verbinding tussen Twente en Noord-Nederland en loopt van de A35 bij Almelo/Wierden, via Vriezenveen naar de N48 bij Ommen. De weg heeft ernstige verkeersveiligheidsproblemen. Het aantal ongevallen, waaronder dodelijke, ligt structureel boven het gemiddelde.

N50

De autoweg N50 loopt van knooppunt Hattemerbroek (A28), ten zuiden van Zwolle tot knooppunt Emmeloord (A6) en verbindt Gelderland met Noordoostpolder in Flevoland. Op het deel tussen Kampen en Ramspol vallen bovengemiddeld veel zwaargewonde en dodelijke verkeersslachtoffers.

Diverse logo's van links naar rechts: Regio Zwolle, provincie Overijssel, gemeente Zwolle, gemeente Kampen, gemeente Dronten, gemeente Noordoostpolder, gemeente Urk, provincie Flevoland