Inwoners denken mee over toekomstfunctie Kanaal Almelo De Haandrik en aanpak verkeer

Gepubliceerd op

Maandagavond 1 december was er een informatieavond voor inwoners over Kanaal Almelo-De Haandrik. In Het Punt in Vroomshoop waren zo'n 90 inwoners aanwezig. Zij werden bijgepraat over twee onderwerpen de aanpak overlast zwaar wegverkeer en de uitwerking van de toekomstfunctie. Ook konden zij reageren op de ideeën. De inbreng wordt meegenomen in de verdere uitwerking van de plannen. Op 2 december is er nog een bijeenkomst in Hardenberg en op 4 december in Vriezenveen.

Onderzoek naar verkeersoverlast

In het najaar van 2025 is uitgebreid onderzoek gedaan naar de ervaren overlast van zwaar verkeer langs het kanaal. Op 53 punten langs het kanaal zijn twee weken lang metingen verricht. Daaruit blijkt dat het aandeel zwaar verkeer vergelijkbaar is met andere wegen in de regio en dat er vaak te hard gereden wordt.

Ruim 600 inwoners, die in de omgeving van het kanaal wonen, vulden de vragenlijst in. Ruim 80% ervaart overlast, vooral door trillingen en verkeersonveiligheid. Fietsers en voetgangers voelen zich vaak onveilig door hoge snelheden van het gemotoriseerd verkeer. Ook de inrichting van de weg speelt een rol. Als oorzaak voor de trillingen worden het gewicht van de voertuigen, de snelheid en het aantal voertuigen het meest genoemd. Tijdens de avonden kunnen inwoners reageren op mogelijke oplossingen, zoals strengere handhaving, gedragscampagnes, snelheidsbeperkingen en een betere inrichting van specifieke knelpunten.

Toekomstfunctie van het kanaal

In juli 2025 is de basis voor de toekomstfunctie vastgesteld: een enkelstrooks kanaal met passeermogelijkheden voor schepen tot 700 ton. Enkelstrooks betekent dat er voldoende ruimte is voor een vrachtschip om te varen. Zo ontstaat er ruimte om damwanden aan de waterzijde te versterken en kansen voor natuur en recreatie. Tijdens de bijeenkomsten kunnen inwoners op kaarten aangeven waar zij kansen zien voor bijvoorbeeld natuur en voorzieningen voor recreatie. De provincie gaat aan de slag met plekken waar mensen en dieren veilig uit het water kunnen, bijvoorbeeld via trappetjes en taluds. Ook worden voldoende wachtplaatsen voor schepen bij bruggen gemaakt.

Hoe gaat het verder?

De inbreng van inwoners op beide onderwerpen wordt meegenomen in de verdere uitwerking van de plannen. In het eerste kwartaal van 2026 besluiten gemeenten en provincie over het actieplan aanpak overlast zwaar verkeer. Het ontwerp voor de toekomstfunctie van het kanaal volgt later in het voorjaar van 2026.

Meer informatie is te vinden op de website: www.overijssel.nl/kanaal-adh/Verwijst naar een andere website