Subsidie Versnelling toekomstbestendige werklocaties
Voor wie
Voor gemeenten in Overijssel of organisaties.
Wat
Subsidie voor het op orde brengen van bestaande werklocaties door te sturen op kwantiteit en kwaliteit van werklocaties.
Waarvoor
Voor het uitvoeren van activiteiten die versneld bijdragen aan het toekomstbestendig maken van een werklocatie of een deel daarvan. De activiteiten staan in een projectplan dat in afstemming met de provincie Overijssel is opgesteld.
Voorbeeld van het formulier printen
Als u een overzicht wilt van de vragen die op uw project van toepassing zijn dan voert u de volgende actie uit:
- U opent het formulier.
- U kiest bij 'Inleiding en inloggen' onderaan de pagina bij de vraag 'Ik log in met' voor de optie 'geen van beide'. Daarna drukt u op de knop 'Volgende'.
- Bij 'Voorwaarden' (en eventueel 'Voorwaarden -vervolg-') beantwoordt u de vragen zoals die op uw project van toepassing zijn. Daarna drukt u op de knop 'Volgende'.
- U klikt op de knop ‘Afdrukken’. U vindt deze aan de linkerkant van het formulier.
Informatie over de subsidie
- De aanvrager is een Overijsselse gemeente of een organisatie die in het projectplan als aanvrager wordt genoemd.
- De activiteiten:
- zijn in een projectplan opgenomen dat door de gemeente, het parkmanagement of een groep ondernemers in afstemming met de provincie Overijssel (zie kopje 'Inhoudelijke afstemming projectplan') is opgesteld. De betreffende gemeente is in ieder geval betrokken bij het schrijven van het projectplan.
- dragen bij aan het toekomstbestendig maken van de werklocatie, waarbij wordt bijgedragen aan de energietransitie, aan natuurinclusiviteit, klimaatadaptatie of circulaire economie. Het opwekken van zonne-energie heeft daarbij extra aandacht.
- hebben alleen betrekking op de uitvoering van ruimtelijk-fysieke projecten en de daartoe noodzakelijke benodigde planvorming. Activiteiten ter voorbereiding van het projectplan, gebruikelijke activiteiten of het beheer van de uitgevoerde activiteiten vallen daar niet onder.
- starten binnen 1 jaar na de datum waarop de subsidie is verleend en zijn binnen 3 jaar na de verlening van de subsidie afgerond.
- hebben geen betrekking op winkelgebieden als werklocatie.
- Het duurzaam beheer van de uit te voeren activiteiten is voor minimaal 5 jaar geregeld.
- In het projectplan is:
- beschreven op welke manier een nulmeting wordt gedaan.
- beschreven hoe samen met bedrijven wordt gekeken wat het minimale percentage is wat zij in zullen zetten op het klimaatneutraal productief zijn, de beoogde energiebesparing of opwekken van duurzame energie;
- is opgenomen wat de kostenverdeling per activiteit is, wat de maximale provinciale bijdrage is, wie de subsidieaanvrager is en waar het project uitgevoerd wordt.
- Voor de activiteiten in het projectplan is niet eerder subsidie gekregen op basis van deze subsidieregeling of op basis van paragraaf 2.15 Klimaatadaptatie van het Uitvoeringsbesluit.
- Minimaal 50% van de begrote kosten van de activiteiten wordt betaald met een eigen bijdrage van ondernemingen of de gemeente. De eigen bijdrage van ondernemingen mag in natura zijn.
- Als de aanvrager een onderneming is, voldoet de subsidie aan de Algemene de-minimisverordening.
De precieze voorwaarden en een toelichting op de gebruikte begrippen kunt u nalezen in hoofdstuk 1 en paragraaf 6.14 Versnelling toekomstbestendige werklocaties van het Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017.
U stuurt de volgende bijlagen mee met uw aanvraag.
- Een projectplan voor de betreffende werklocatie.
- Een begroting. U maakt gebruik van ons Microsoft Excel bestand ‘Format begroting’ dat u op deze pagina kunt downloaden.
- Een bewijs van bankrekening als u niet eerder subsidie van ons heeft ontvangen of als uw rekeningnummer is gewijzigd.
Bijvoorbeeld een kopie van een bankafschrift of bij telebankieren een schermprint. Naam en rekeningnummer moeten zichtbaar zijn. Let op: stuur geen kopie van uw bankpas mee. - Verleningsbrieven als uw organisatie eerder de-minimissteun heeft ontvangen (indien van toepassing en alleen als u de steun van een andere overheid heeft ontvangen).
- Een ondertekende machtiging als u dit formulier invult als gemachtigde. U kunt hiervoor gebruik maken van ons voorbeeld Machtiging.
In het formulier kunt u maximaal 100 MB aan bijlagen uploaden. Wij raden u aan om de gevraagde bijlagen digitaal beschikbaar te hebben voordat u aan het invullen begint.
U vraagt de subsidie aan met het aanvraagformulier Versnelling toekomstbestendige werklocaties dat u kunt vinden op deze pagina. In het formulier kunt u ook de gevraagde bijlagen uploaden.
Onze aanvraagformulieren zijn digitaal
U kunt op drie manieren inloggen op onze formulieren:
- Met DigiD.
Te gebruiken door particulieren (uw NAW-gegevens worden voor u ingevuld) of door medewerkers van organisaties die niet beschikken over eHerkenning (er worden geen privégegevens, zoals NAW, gevraagd of opgeslagen). Het formulier kan tussentijds worden opgeslagen. - Met eHerkenning (niveau EH2).
Te gebruiken door medewerkers van organisaties die beschikken over eHerkenning. Het formulier kan tussentijds worden opgeslagen. - Met geen van beide.
Door iedereen te gebruiken. U moet het formulier in één keer invullen en verzenden want u kunt het formulier niet opslaan.
Als u inlogt met DigiD of eHerkenning dan worden uw ingevulde gegevens automatisch opgeslagen nadat u op de knop 'Volgende' heeft gedrukt. Uw opgeslagen formulier kunt u daarna terugvinden in het klantportaal MijnOverijssel. Na 8 weken wordt het opgeslagen formulier automatisch verwijderd.
Wij handelen de aanvragen af in volgorde van ontvangst van volledige aanvragen. Dit is een aanvraag met alle gevraagde bijlagen. Wij verlenen de subsidies totdat het beschikbare budget bereikt is.
Volledigheidstoets
Wij vragen om een aanvulling als een aanvraag niet volledig is. De aanvraag is volledig op het moment dat wij de gevraagde gegevens ontvangen.
De behandeltermijn van uw aanvraag is maximaal 13 weken.
- De subsidie bedraagt maximaal 100% van het bedrag zoals afgesproken in het projectplan voor de betreffende werklocatie.
- De te verlenen subsidie is minimaal € 100.000,- en maximaal € 500.000,- per aanvraag. De maximale subsidie per deelnemende onderneming is nooit meer dan € 200.000,-.
Het subsidieplafond voor de aanvraagperiode 3 januari 2022 tot en met 30 juni 2022 is € 1.000.000,-.
U kunt aanvragen tot uiterlijk op 30 juni 2022 voor 17.00 uur of totdat het budget bereikt is.
Inhoudelijke afstemming projectplan
De contactpersonen hiervoor zijn:
Jolanda Walman
E-mail: jc.walman@overijssel.nl
Telefoon: 038 499 75 41
En:
Saskia Mulder
E-mail: s.mulder@overijssel.nl
Telefoon: 038 499 82 62
Format begroting
Kunt u het bestand niet lezen/gebruiken? Het Overijssel Loket helpt u graag verder: 038 499 88 99 (kies 1).
Machtiging
Als u iemand anders vraagt om de subsidie voor u aan te vragen stuur dan een ondertekende machtiging mee. U kunt ons voorbeeld gebruiken.
Steun van de overheid
Deze subsidieregeling moet voldoen aan de regels voor staatssteun en valt daarom onder de algemene de-minimisverordening.