Digitale informatieborden bij bushaltes

De digitale informatieborden bij bushaltes in Overijssel, Flevoland en Gelderland worden vervangen. De borden zijn namelijk verouderd.

De nieuwe digitale informatieborden heten DRIS-displays (Dynamische Reis Informatie Systemen). Ze zijn moderner en duurzamer dan de oude. Op de digitale borden staat hoe laat de bussen vertrekken. Ook staat er informatie op over vertragingen, omleidingen en alternatieve routes. Grote borden hebben LED-verlichting, zodat ze minder energie verbruiken. Kleine borden werken op een batterij die door zonnepanelen wordt opgeladen.

Grote digitale informatiebord (links) en overzichtsborden (rechts).
De reisinformatie op de grote digitale informatieborden en overzichtsborden staat in verschillende kleuren. Dit zorgt ervoor dat u het informatiebord makkelijker kunt lezen.
Het kleine digitale informatiebord
De reisinformatie op het kleine digitale informatiebord staat in zwart-wit. Dit zorgt voor een goede leesbaarheid.
Afbeelding van de video Digitale Informatieborden bij bushokjes op YouTube

Niet alle haltes krijgen een digitaal informatiebord

Bij een aantal bushaltes wordt het oude digitale informatiebord wel weggehaald, maar komt er geen nieuwe terug. Dit is bij haltes waarvan niet veel mensen gebruik maken. De dienstregeling vindt u dan in het bushokje of aan de haltepaal bij de bushalte. De dienstregeling staat ook in de reisplanners RRReis.nlVerwijst naar een andere website op www.OV9292.nlVerwijst naar een andere website. In Google MapsVerwijst naar een andere website staat waar een nieuwe digitaal informatiebord komt te staan.

Betrouwbaarheid

Op het nieuwe digitale informatiebord staat achter het nummer van de bus een symbool of drie puntjes (…). Dit geeft aan hoe betrouwbaar de vertrektijd is. Het symbool betekent dat de vertrektijd op het bord actueel is. Staan er drie puntjes (…) dan kan de vertrektijd die op het bord staat nog veranderen.

Het symbool dat betekent dat de vertrektijd actueel is.

Voorleesfunctie

Mensen die niet of slecht kunnen zien, kunnen de reisinformatie ook horen. Alle digitale borden hebben een voorleesfunctie. Deze zet je aan door op een gele knop te drukken, die op de paal of op het informatiebord zelf zit. De knop is goed voelbaar. Als u op de knop drukt wordt voorgelezen wat er op het informatiebord staat. U hoort dan bijvoorbeeld het lijnnummer, de reisrichting en het aantal minuten dat het nog duurt voordat de bus vertrekt. Maar ook wanneer een rit uitvalt wordt dit voorgelezen. Is er geen actuele reisinformatie beschikbaar? Dan hoort u hoe laat de bus volgens de dienstregeling vertrekt.
Op busstations staan bovendien informatieborden met een braille-toetsenbord. Druk hiermee uw lijnnummer in en de reisinformatie wordt uitgesproken. Als u daarna bij de halte staat en er verandert iets aan uw reis dan hoort u dat automatisch.

Storing melden met QR-code

Op de nieuwe digitale informatieborden zit een sticker met een QR-code. Deze code kunt u scannen met de telefoon om de storing online te melden. Uw melding komt terecht bij de leverancier die de storing binnen 2 tot 5 dagen oplost. Als u wilt, laat de leverancier u weten wanneer het probleem is opgelost. Door een storing door te geven, helpt u mee aan goed openbaar vervoer.