Provincie gaat met inwoners in gesprek over excuus Kanaal Almelo-De Haandrik

Gepubliceerd op

In september ontving de provincie Overijssel van de Ombudsman een brief over Kanaal Almelo-De Haandrik met een aantal bevindingen en zeven adviezen. De provincie is blij dat de Ombudsman positiever is geworden in zijn bevindingen. Een van de adviezen was om excuus aan te bieden aan de Overijsselse inwoners die langs het kanaal wonen. De provincie gaat in gesprek met inwoners om samen te kijken of en hoe een excuus vorm zou kunnen krijgen. In het eerste kwartaal van 2026 starten hierover gesprekken.

Gedeputeerde Staten laat in haar reactie aan de Ombudsman weten zijn advies te begrijpen. In de brief geeft Gedeputeerde Staten aan dat er erkenning is voor het leed dat door haar toedoen is veroorzaakt. “We hebben eerder erkend dat het proces van schadeafhandeling beter had gemoeten en dat het vertrouwen van inwoners door het handelen van de provincie geschaad is”, zo staat in de brief.

Gesprekken

De provincie betrekt inwoners meer en heeft daarover veel gesprekken gevoerd en voert nog steeds gesprekken. In deze gesprekken ervaarde de provincie nog niet de behoefte aan excuses. Maar dit wil niet zeggen dat deze behoefte er niet is. Of er behoefte aan excuus is en de eventuele vormgeving hiervan bespreekt de provincie in het eerste kwartaal van 2026 met de inwoners zelf.

Overige adviezen

De Ombudsman gaat ook in op andere bevindingen die hij heeft gedaan en koppelt daar adviezen aan. Een van de adviezen is bijvoorbeeld om inwoners periodiek op de hoogte te brengen van de voorgang en om in gesprek te blijven over hun zorgen. Voor een groot deel brengt de provincie dit al in de praktijk. Deze en andere adviezen neemt de provincie dan ook ter harte.