Startsein voor elektrificatie spoorlijn Almelo–Mariënberg

Gepubliceerd op

Met de ondertekening vandaag van de bestuursovereenkomst tussen Rijk en provincie Overijssel kan de elektrificatie van het spoor tussen Almelo en Mariënberg starten. Gedeputeerde Martijn Dadema en staatssecretaris Thierry Aartsen ontmoetten elkaar in het stationsgebouw van Mariënberg om de gezamenlijke investering in schoon openbaar vervoer formeel te maken. Met de investering van bijna 75 miljoen euro kan de elektrificatie beginnen.

Met de elektrificatie van spoorlijn Almelo - Mariënberg maken provincie en Rijk het mogelijk dat duizenden reizigers schoner en stiller kunnen reizen. Na de ondertekening vertrokken gedeputeerde Dadema en staatssecretaris Aartsen richting Emmen voor een bijeenkomst over de Nedersaksenlijn. Het traject Almelo–Mariënberg maakt in de toekomst onderdeel uit van deze lijn.

Martijn Dadema, gedeputeerde Overijssel: “Met deze ondertekening zijn we weer een flinke stap verder op weg naar stiller, sneller en schoner openbaar vervoer. Reizigers en omwonenden hebben daar direct profijt van.”
Thierry Aartsen, staatssecretaris IenW: “De elektrificatie van dit traject is een mooie stap voorwaarts om het hele spoorwegennet in Nederland elektrisch te maken. Deze elektrificatie laat zien hoe Rijk en regio samenwerken aan een toekomstbestendig spoor. Het is een investering in bereikbaarheid én een schone toekomst.”

Staatssecretaris Thierry Aartsen  en gedeputeerde Martijn Dadema en ondertekenen bestuursovereenkomst.
Thierry Aartsen en Martijn Dadema ondertekenen de bestuursovereenkomst

Elektrische treinen stiller en schoner

Nederland heeft ruim 3.000 km spoor, waarvan ongeveer 75% al geëlektrificeerd is. In totaal is 551 kilometer nog niet voorzien van bovenleiding. Het reizigersvervoer per dieseltrein stoot jaarlijks ruim 53 miljoen kilo CO₂ uit. Elektrisch rijden vermindert deze uitstoot fors. Elektrische treinen zijn tot wel 10 decibel stiller bij optrekken en afremmen – merkbaar prettiger voor omwonenden én reizigers. Dagelijks maken meer dan 3.000 reizigers gebruik van het traject Almelo–Mariënberg, vooral voor woon-werk- en schoolverkeer. 

Verwachting 2028

Na de ondertekening van de bestuursovereenkomst krijgt ProRail de opdracht voor de daadwerkelijke realisatie van het project, waarvoor een aannemer wordt geselecteerd. Vanaf eind 2028 continueert Arriva het treinvervoer in de regio op basis van een nieuw contract voor vijftien jaar. Vanaf dat moment kunnen naar verwachting de elektrische treinen op het traject Almelo- Mariënberg rijden.

Verwachte werkzaamheden aan het spoor

ProRail zorgt ervoor dat het spoor geschikt wordt gemaakt voor elektrische treinen door bovenleiding te plaatsen en twee onderstations te bouwen voor de stroomvoorziening. De onderstations worden gebouwd in Vroomshoop en Vriezenveen. Omwonenden en belanghebbenden worden op de hoogte gehouden van de werkzaamheden.