Subsidie Arbeidsmarkt Overijssel 2021
Voor wie
Rechtspersonen met een vestiging in Overijssel.
Maatschappen, Vennootschappen onder firma, Commanditaire vennootschappen of eenmanszaken zijn geen rechtspersonen en kunnen dus niet aanvragen.
Wat
Subsidie voor projecten die bijdragen aan een inclusieve, wendbare en toekomstgerichte arbeidsmarkt 2020-2023.
Waarvoor
Voor één van de volgende activiteiten:
- Projecten die bijdragen aan het realiseren van voldoende deskundige vakmensen voor de uitvoering van provinciale kernopgaven.
- Projecten die bijdragen aan een betere aansluiting tussen arbeidsmarkt en onderwijs.
- Projecten gericht op talent behouden en aantrekken.
- Projecten gericht op een goed werkende grensoverschrijdende arbeidsmarkt, waar de grens niet als belemmering wordt ervaren.
Voorbeeld van het formulier printen
Als u een overzicht wilt van de vragen die op uw project van toepassing zijn dan voert u de volgende actie uit:
- U opent het formulier.
- U kiest bij 'Inleiding' onderaan de pagina bij de vraag 'Ik log in met' voor de optie 'geen van beide'. Daarna drukt u op de knop 'Volgende'.
- Bij 'Voorwaarden' (en eventueel 'Voorwaarden -vervolg-') beantwoordt u de vragen zoals die op uw project van toepassing zijn. Daarna drukt u op de knop 'Volgende'.
- U klikt op de knop ‘Afdrukken’. U vindt deze aan de linkerkant van het formulier.
Informatie over de subsidie
- De aanvrager:
- is een rechtspersoon met een vestiging in Overijssel;
- heeft nog geen subsidie ontvangen op basis van deze subsidieregeling.
- Het project:
- wordt uitgevoerd in Overijssel of heeft betrekking op Overijsselse inwoners;
- draagt bij aan minimaal één van de volgende thema's:
- inclusiviteit;
- tegengaan krapte en mismatch op de arbeidsmarkt;
- het leren en werken met nieuwe technologieën.
Uitleg over de thema’s vindt u in het Statenvoorstel “Samen naar een inclusieve, wendbare en toekomstgerichte Overijsselse arbeidsmarkt 2020 t/m 2023”.
- draagt bij aan het realiseren van minimaal één provinciale kernopgave;
- heeft een duidelijk en onderbouwd onderscheidend vermogen vergeleken met lopende of bestaande initiatieven in de regio;
- past bij het DNA van de regio. Dit zijn de kenmerken en eigenschappen zoals die blijken uit de arbeidsmarktagenda van de betreffende regio;
- is juridisch, financieel en organisatorisch haalbaar.
- Deze subsidieregeling valt onder de de-minimisverordening.
De precieze voorwaarden en een toelichting op de gebruikte begrippen kunt u nalezen in het Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017, hoofdstuk 1 en paragraaf 6.34 Arbeidsmarkt Overijssel 2021.
- Er is sprake van een publiek-private samenwerking (PPS).
Hieronder verstaan wij: een samenwerking van minimaal vier bedrijven en één of meerdere overheidsinstanties. Er is sprake van een langdurige samenwerking, vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst. De samenwerking is er op gericht om een gezamenlijk overeengekomen doelstelling te bereiken gericht op een relevant arbeidsmarktvraagstuk. Alle deelnemende partijen brengen middelen in. - De aanvrager is de penvoerder en één van de partijen in de PPS.
- Er is sprake van vernieuwende manieren van opleiden en werken.
- Het project richt zich op MBO- en HBO- niveau en het MKB.
- Vanuit het werkveld en partners wordt helder waarom het genoemde arbeidsmarktvraagstuk essentieel is en op welke wijze de PPS een bijdrage levert in de oplossing.
- De aanvraag toont aan wat het verwachte kwalitatieve en kwantitatieve effect is op de regionale arbeidsmarkt en hoe de regio is verbonden.
- Er wordt samengewerkt aan arbeidsmarktvraagstukken met vernieuwende manieren van opleiden en werken.
- De private partijen uit de PPS dragen gezamenlijk minimaal 40% bij aan de begrote kosten, in geld of natura.
Het project heeft als doel om talent te behouden en aan te trekken voor de regio en is gericht op:
- een aantrekkelijk woon- werk en leefklimaat, maar niet of uitgezonderd huisvesting;
- employer branding door werkgevers; of
- het organiseren van samenwerkingen en platforms waar vraag en aanbod samenkomen.
- Het initiatief heeft regionale impact en is beschikbaar voor andere regio's.
- Er is sprake van samenwerking tussen zowel Duitse als Nederlandse partners.
- NIEUW: Voor deze activiteit is geen subsidie aangevraagd of ontvangen op basis van de Europese subsidieregeling INTERREG.
U stuurt de volgende bijlagen mee met uw aanvraag.
- Een begroting en dekkingsplan. Maak bij voorkeur gebruik van het Microsoft Excel bestand ‘Format begroting’ dat u op deze pagina kunt downloaden.
- Een projectplan waarin in ieder geval is omschreven:
- welk (arbeidsmarkt) vraagstuk centraal staat en welke relatie er is met de provinciale kernopgaven;
- het onderscheidend vermogen vergeleken met lopende of bestaande initiatieven in de regio;
- op welke wijze de regio is verbonden en hoe het project past bij het DNA van de regio;
- hoe het bestuur van het project eruit ziet: juridisch, financieel en organisatorisch en onder vermelding van de risico's.
- een plan van aanpak waarin inzicht wordt gegeven in de uitvoering.
- Een bewijs van bankrekening als u niet eerder subsidie van ons heeft ontvangen of als uw rekeningnummer is gewijzigd. Bijvoorbeeld een kopie van een bankafschrift of bij telebankieren een schermprint. Naam en rekeningnummer moeten zichtbaar zijn. Let op: stuur geen kopie van uw bankpas mee.
- Verleningsbrieven als uw organisatie eerder de-minimissteun heeft ontvangen (indien van toepassing en alleen als u de steun niet van ons heeft ontvangen).
- Een ondertekende machtiging als u dit formulier invult als gemachtigde. U kunt hiervoor gebruik maken van ons voorbeeld Machtiging.
Extra bijlage bij activiteit 2
- Een samenwerkingsovereenkomst van de publiek-private samenwerking (PPS).
In het formulier kunt u maximaal 100 MB aan bijlagen uploaden. Wij raden u aan om de gevraagde bijlagen digitaal beschikbaar te hebben voordat u aan het invullen begint.
U vraagt de subsidie aan met het aanvraagformulier Arbeidsmarkt Overijssel 2021 dat u kunt vinden op deze pagina. In het formulier kunt u ook de gevraagde bijlagen uploaden.
Onze aanvraagformulieren zijn digitaal
U kunt op drie manieren inloggen op onze formulieren:
- Met DigiD.
Te gebruiken door particulieren (uw NAW-gegevens worden voor u ingevuld) of door medewerkers van organisaties die niet beschikken over eHerkenning (er worden geen privégegevens, zoals NAW, gevraagd of opgeslagen). Het formulier kan tussentijds worden opgeslagen. - Met eHerkenning (niveau EH2).
Te gebruiken door medewerkers van organisaties die beschikken over eHerkenning. Het formulier kan tussentijds worden opgeslagen. - Met geen van beide.
Door iedereen te gebruiken. U moet het formulier in één keer invullen en verzenden want u kunt het formulier niet opslaan.
Als u inlogt met DigiD of eHerkenning dan worden uw ingevulde gegevens automatisch opgeslagen nadat u op de knop 'Volgende' heeft gedrukt. Uw opgeslagen formulier kunt u daarna terugvinden in het klantportaal MijnOverijssel. Een opgeslagen formulier wordt na 8 weken automatisch verwijderd.
Wij handelen de aanvragen af in volgorde van ontvangst van volledige aanvragen. Dit is een aanvraag met alle gevraagde bijlagen. Wij verlenen de subsidies totdat het beschikbare budget bereikt is.
Volledigheidstoets
Wij vragen om een aanvulling als een aanvraag niet volledig is. De aanvraag is volledig op het moment dat wij de gevraagde gegevens ontvangen.
De behandeltermijn van uw aanvraag is maximaal 13 weken.
De subsidie is maximaal 70% van de kosten die voor subsidie in aanmerking komen, met een maximum van:
- € 50.000,- per aanvraag voor de activiteiten 1, 3 en 4;
- € 100.000,- per aanvraag voor activiteit 2.
Het subsidieplafond voor 2021 is € 1.410.000,-, waarvan maximaal:
- € 400.000,- voor activiteit 1;
- € 485.000,- voor activiteit 2;
- € 425.000,- voor activiteit 3;
- € 100.000,- voor activiteit 4.
Let op: er zijn een paar voorwaarden gewijzigd en toegevoegd.
U kunt aanvragen tot 1 december 2021 of totdat het budget bereikt is.
Voordat u aanvraagt
U kunt voordat u een aanvraag indient contact opnemen met team Arbeidsmarkt. Er wordt dan gekeken of uw aanvraag past binnen deze subsidieregeling. U kunt hiervoor contact opnemen met:
Team Arbeidsmarkt
E-mail:arbeidsmarkt@overijssel.nl
Overijssel Loket: 038 499 88 99.
Format begroting
Maak bij voorkeur gebruik van ons ‘Format begroting’ onder het kopje Downloads. Als u een eigen begroting wilt indienen, let er dan op dat deze aan een aantal eisen voldoet. Meer informatie vindt u op onze pagina Kostensoorten.
Machtiging
Als u iemand anders vraagt om de subsidie voor u aan te vragen stuur dan een ondertekende machtiging mee. U kunt ons voorbeeld gebruiken of een eigen machtiging.
Steun van de overheid
Deze subsidieregeling moet voldoen aan de regels voor staatssteun en valt daarom onder de algemene de-minimisverordening.
Deze subsidieregeling moet voldoen aan de regels voor staatssteun en valt daarom onder de Algemene Groepsvrijstellingsverordening.
Deze subsidieregeling moet voldoen aan de regels voor staatssteun en valt daarom onder de Landbouwvrijstellingsverordening.