Brief Subsidie aan Stichting VAKTOR
Op deze pagina vindt u de brief met de informatie over de subsidie die wij hebben verstrekt op basis van de Europese vrijstellingsverordeningen.
Brief
Stichting VAKTOR
Beethovenlaan 504
8031 CG ZWOLLE
Datum: 26.03.2025
Kenmerk: D2025-03-017806
Subsidienummer: S2024-0001908
Pagina: 1 van 5
Bijlagen:
Uw brief: 20.12.2024
Uw kenmerk:
Onderwerp: Verlening, project VAKTOR
Geachte,
Op 20 december 2024 ontvingen wij uw subsidieaanvraag. Allereerst onze excuses voor de late reactie hierop. U vraagt een subsidie van € 166.000,‑. In deze brief leest u ons besluit.
U ontvangt een subsidie van maximaal € 166.000,‑
Dat is de subsidie die wij u verlenen. U ontvangt de subsidie voor de uitvoering van uw project VAKTOR 2025.
Met dit project wilt u het creatieve makersklimaat in de regio Zwolle duurzaam versterken. U ondersteunt makers in hun artistieke en zakelijke ontwikkeling, zodat zij zelfstandig kunnen werken en hun werk breed kunnen presenteren. U stimuleert samenwerking tussen makers en culturele instellingen om multidisciplinaire projecten en een sterk regionaal netwerk te realiseren. Daarnaast vergroot u de zichtbaarheid en impact van lokale talenten, zowel binnen als buiten de regio. Tot slot bouwt u een inclusieve gemeenschap waarin makers uit verschillende disciplines kunnen groeien en samenwerken.
In de bijlage leest u de activiteiten die u met deze subsidie gaat uitvoeren, de voorwaarden die voor de subsidie gelden en de berekening van het verleende subsidiebedrag.
U ontvangt alvast een bedrag van € 150.000,‑
De subsidie ontvangt u in een aantal delen. Het eerste bedrag maken wij binnen vier weken over naar uw bankrekening. Wij melden er het kenmerk van deze brief bij.
Bij de vaststelling van de subsidie ontvangt u het laatste bedrag, als u aan de voorwaarden van deze subsidieverlening heeft voldaan.
Vervolg
De looptijd van uw beschikking wordt verlengd en het subsidiebedrag wordt opgehoogd als het Rijk financiële middelen beschikbaar stelt voor de activiteiten uit uw aanvraag. Voor de verlenging dient u een begroting, projectplan en dekkingsplan voor de volgende periode in te sturen. U gebruikt hiervoor het formulier 'Indienen wijzigingsverzoek' op regelen.overijssel.nl/formulier. Bij de verlenging subsidieert de Provincie Overijssel maximaal 50% van de subsidiabele kosten. Als de Rijksmiddelen voor 2026-2028 uitblijven, wordt onze subsidie per 31 december 2025 vastgesteld op de manier zoals uitgelegd bij punt 5 in de bijlage bij deze brief. De huidige beschikking is van toepassing op de kosten van uw project in 2025.
U informeert ons over wijzigingen
In de bijlage staan de afspraken en voorwaarden die voor deze subsidie gelden. Lees deze bijlage goed door want als u van de voorwaarden afwijkt, moet u dat aan ons doorgeven.
Daarmee voorkomt u dat wij de subsidie lager moeten vaststellen omdat u niet aan de voorwaarden heeft voldaan.
Stuur uw eindverslag vóór 1 mei 2026 naar ons op
Als wij uw eindverslag hebben gekregen stellen wij namelijk de subsidie vast. In de bijlage vindt u wat u in het eindverslag als informatie moet opnemen.
Heeft u vragen over deze brief?
U kunt bellen met het Overijssel Loket op 038 499 88 99 (kies 1). Houdt u dan deze brief bij de hand. Een e-mail sturen kan ook: subsidie@overijssel.nlVerwijst naar een andere website. Zet er dan het kenmerk van deze brief in.
Met vriendelijke groet,
namens Gedeputeerde Staten van Overijssel,
Henk Vrielink
Teamleider Subsidieverlening
Bijlage
Deze bijlage is belangrijk voor u
In deze bijlage noemen wij de activiteiten waarvoor u de subsidie krijgt. Ook noemen wij de voorwaarden waaraan u zich moet houden. Leest u ze goed door!
Als u zich niet of onvoldoende aan de voorwaarden in de subsidiebrief en deze bijlage houdt, dan kan de subsidie lager worden vastgesteld. Na de voorwaarden leest u hoe wij uw aanvraag beoordeeld hebben.
Voorwaarden die horen bij de subsidie
-
U gaat de activiteiten uit uw ingezonden projectplan realiseren. U richt zich hierbij onder andere op:
-
Talentontwikkeling: U ondersteunt makers artistiek en zakelijk, zodat zij zelfstandig opereren en hun werk presenteren aan een breed publiek. Dit doet u via trajecten zoals VAK YOU UP! en het Mastertraject.
-
Netwerk en samenwerking: U verbindt makers met culturele instellingen en stimuleert multidisciplinaire projecten. Hiermee versterkt u het regionale culturele netwerk en bevordert u samenwerking.
-
Culturele spreiding en impact: U vergroot de zichtbaarheid en impact van lokale talenten binnen en buiten de regio Zwolle door presentaties, exposities en optredens.
-
Communityversterking: U bouwt aan een inclusieve gemeenschap waarin makers van diverse disciplines kunnen groeien en samenwerken. U faciliteert bijeenkomsten, lezingen en workshops.
-
Verankering in de regio: U betrekt opleidingen en instellingen bij uw trajecten en verbindt makers met lokale en regionale initiatieven, waardoor hun werkveld uitbreidt.
-
Innovatie en interdisciplinaire ontwikkeling: U stimuleert samenwerkingen tussen verschillende disciplines, waardoor nieuwe creatieve uitingen en methoden ontstaan.
-
Publieksbereik: U ontwikkelt initiatieven zoals VAKwerk en VAKTOR Testbeeld om makers in contact te brengen met een breed publiek en hun zichtbaarheid te vergroten.
De provincie hecht er veel waarde aan dat zoveel mogelijk verschillende talenten de kans krijgen om deel te nemen aan een traject. We moedigen aan dat bij het uitrollen van programma’s actief wordt gekeken naar nieuwe talenten, zodat zij voorrang krijgen op talenten die al eerder hebben deelgenomen. Daarvoor adviseren we u regelmatig contact te houden en af te stemmen met de andere regioprojecten Cross-TIC en De Werf. We vertrouwen erop dat u goede voorbeelden binnen de cultuursector deelt en communiceert over de resultaten van de gesubsidieerde activiteiten via uw eigen mediakanalen.
Uw subsidieaanvraag is de basis van deze omschrijving. U voert de activiteiten uit in de subsidieperiode van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025.Met uw project draagt u bij aan de kerntaak Cultureel aanbod vernieuwen en ontwikkelen.
-
-
U start op tijd en bent op tijd klaar
U start voor 1 januari 2025 met de activiteiten. En u heeft deze activiteiten uitgevoerd voor 31 december 2025. -
U meldt het ons als u de activiteiten anders of niet meer gaat uitvoeren
U doet deze melding binnen vier weken nadat u dat weet. U gebruikt hiervoor het formulier 'Indienen wijzigingsverzoek' op regelen.overijssel.nl/formulier.
Die melding is voor u van belang. Als u de activiteiten niet, niet helemaal of anders uitvoert dan in uw aanvraag en deze bijlage genoemd, dan kan de subsidie lager worden vastgesteld of komen te vervallen. Mogelijk moet u dan het hele subsidiebedrag aan ons terugbetalen! -
U zorgt voor een goede administratie
Bij een eventuele controle kunt u aantonen dat u de activiteit heeft uitgevoerd en de kosten heeft gemaakt. Dat kan bijvoorbeeld blijken uit bewaarde rekeningen, bonnen, een uren-administratie of andere gebruikelijke manieren om activiteiten, kosten of tijdsbesteding helder te maken. U bewaart deze minimaal 12 maanden na het einde van de subsidieperiode. -
U stuurt ons uiterlijk op 1 mei 2026 een eindverslag
U gebruikt hiervoor het formulier Verzoek tot subsidievaststelling op regelen.overijssel.nl/formulier. Uw eindverslag bestaat uit een inhoudelijk verslag waaruit blijkt dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn uitgevoerd en is voldaan aan de subsidievoorwaarden.U vult in het formulier de verantwoording van de kosten in. Uit die kostenverantwoording blijken de werkelijke kosten van de activiteiten waarvoor aan u subsidie is verleend en de werkelijke financiering daarvan. Bij een eventuele controle kunt u aantonen dat u deze kosten heeft gemaakt.
Als u aan de voorwaarden van de subsidie heeft voldaan ontvangt u maximaal 50% van de werkelijk gemaakte kosten waarvoor u subsidie kunt krijgen, met als maximum het verleende subsidiebedrag.
-
U neemt deel aan een evaluatieonderzoek van de provincie
Wij vinden het belangrijk dat onderzocht wordt of de verschillende subsidies die wij verstrekt hebben ook bijdragen aan wat u en wij daarmee willen bereiken. Om die reden vindt er een evaluatie plaats van de met de subsidie bereikte resultaten. U werkt daar aan mee.
De beoordeling van uw subsidieaanvraag
U ontvangt subsidie omdat uw aanvraag voldoet aan de volgende regels:
- de Algemene wet bestuursrecht (zie wetten.overheid.nl);
- de regels in de Algemene Subsidieverordening Overijssel 2005 en hoofdstuk 1 van het Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2022 (zie regelen.overijssel.nl/subsidiesVerwijst naar een andere website);
-
de Algemene bepalingen en artikel 53 van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV) met nummer 651/2014 en publicatienummer L187/1. Dit kan omdat:
-
a. u als onderneming niet in financiële moeilijkheden bent;
-
b. u nog ruimte heeft om financiële steun te krijgen (steunintensiteit);
-
c. u voor het indienen van deze aanvraag nog niet begonnen bent met de gesubsidieerde activiteiten;
-
d. u geen subsidie terug hoeft te betalen met als reden dat er sprake is van niet-toegestane of onrechtmatige staatssteun;
en aan ons beleid en onze begroting van 2025.
-
Uw subsidie is toegestane staatssteun
De reden is dat de subsidie voldoet aan hoofdstuk 1 en artikel 53 van de Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Europese Commissie van 17 juni 2014 (AGVV). De steun wordt toegekend voor culturele doelstellingen en activiteiten zoals genoemd in artikel 53 lid 2 AGVV.
Uw subsidie hebben wij als volgt berekend
De subsidie bedraagt maximaal 50% van de kosten uit uw begroting die voor subsidie in aanmerking komen, tot een bedrag van maximaal € 166.000,‑.
De kosten die voor een subsidie in aanmerking komen, zijn:
Soort kosten | Kosten begroting | Subsidiabele kosten | Toelichting |
Personeelskosten | €140.000 | €140.000 | |
Kosten derden | €643.000 | €643.000 | |
Inzet uren vrijwilligers | €0 | €0 | |
Totaal | €783.000 | €783.000 |
De subsidie wordt nooit meer dan het maximaal verleende bedrag
Dat geldt bijvoorbeeld als de activiteiten waarvoor u subsidie ontvangt tijdens de uitvoering duurder worden dan vooraf berekend of wanneer zich wettelijke prijsstijgingen voordoen die van invloed zijn op de door u te maken kosten. U ontvangt ook niet meer subsidie als u achteraf de btw toch niet terug kunt krijgen.
U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met ons besluit
Dat moet u doen binnen zes weken na de dag waarop deze brief is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaren niet meer mogen beoordelen. Op regelen.overijssel.nl/bezwaarVerwijst naar een andere website leest u hoe u bezwaar kunt maken.
Wij stellen het op prijs als u noemt dat u subsidie van ons heeft gekregen
U kunt een logo kiezen op overijssel.nl/logo als u wilt laten weten dat u subsidie van ons krijgt.
Tot slot: openbare informatie over uw subsidie
Wij publiceren de volledige naam van het bedrijf, plaatsnaam, projectnaam, verleend subsidiebedrag en het zaaknummer in het Openbaar subsidieregister op regelen.overijssel.nl/subsidiesVerwijst naar een andere website. Namen van personen worden niet genoemd.
Wij publiceren de volledige subsidiebeschikking op regelen.overijssel.nl/subsidies. Dit doen wij omdat dit een algemene voorwaarde is van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV). En de subsidiebeschikking wordt ook gepubliceerd op de website van de Europese Commissie. Namen van personen worden niet genoemd.
Datum verzending: 26.03.2025