Brief Subsidie aan Stichting het Cultuurfonds
Op deze pagina vindt u de brief met de informatie over de subsidie die wij hebben verstrekt op basis van de Europese vrijstellingsverordeningen.
Brief
Stichting het Cultuurfonds
Postbus 19750
1000 GT AMSTERDAM
Datum: 11.12.2024
Kenmerk: D2024-11-012599
Subsidienummer: S2024-0001596
Pagina: 1 van 5
Bijlagen:
Uw brief: 06.11.2024
Uw kenmerk:
Onderwerp: Verlening, project Fonds Versterking Culturele Sector Provincie Overijssel
Geachte ,
Op 6 november 2024 ontvingen wij uw subsidieaanvraag. U vraagt een subsidie van € 1.450.000,‑.
In deze brief leest u ons besluit.
U ontvangt een subsidie van maximaal € 1.450.000,‑
Dat is de subsidie die wij u verlenen. U ontvangt de subsidie voor de uitvoering van project Fonds Versterking Culturele Sector Provincie Overijssel.
Met dit fonds op naam zult u initiatieven financieel ondersteunen die zijn gericht op versterking van de culturele sector.
In de bijlage leest u de activiteiten die u met deze subsidie gaat uitvoeren, de voorwaarden die voor de subsidie gelden en de berekening van het verleende subsidiebedrag.
U ontvangt een subsidie onder voorwaarde
Op basis van onze beleidsregels voor toepassing van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) vragen wij voor elke verleende subsidie vanaf € 1.000.000,- een ingevuld Bibob-vragenformulier van de aanvrager, ongeacht de activiteit.
Wij verlenen de subsidie daarom onder de voorwaarde dat de beoordeling van het Bibob-formulier dat u is toegezonden met positief resultaat wordt afgerond. Mocht de beoordeling niet positief zijn, dan zullen wij de verleende subsidie intrekken.
U ontvangt nog geen voorschot
U ontvangt op dit moment nog geen voorschot, omdat de beoordeling van het Bibob-formulier nog niet is afgerond. Het voorschot zal worden overgemaakt nadat deze toetsing met een positief resultaat is afgerond. Artikel 1.2.25 van het Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2022 is hierbij van toepassing.
U informeert ons over wijzigingen
In de bijlage staan de afspraken en voorwaarden die voor deze subsidie gelden. Lees deze bijlage goed door want als u van de voorwaarden afwijkt, moet u dat aan ons doorgeven.
Daarmee voorkomt u dat wij de subsidie lager moeten vaststellen omdat u niet aan de voorwaarden heeft voldaan.
Stuur uw eindverslag vóór 1 juni 2029 naar ons op
Als wij uw eindverslag hebben gekregen stellen wij namelijk de subsidie vast. In de bijlage vindt u wat u in het eindverslag als informatie moet opnemen.
Heeft u vragen over deze brief?
U kunt bellen met het Overijssel Loket op 038 499 88 99 (kies 1). Houdt u dan deze brief bij de hand. Een e-mail sturen kan ook: subsidie@overijssel.nl. Zet er dan het kenmerk van deze brief in.
Met vriendelijke groet,
namens Gedeputeerde Staten van Overijssel,
teamleider Subsidieverlening
Bijlage
Deze bijlage is belangrijk voor u
In deze bijlage noemen wij de activiteiten waarvoor u de subsidie krijgt. Ook noemen wij de voorwaarden waaraan u zich moet houden. Leest u ze goed door!
Als u zich niet of onvoldoende aan de voorwaarden in de subsidiebrief en deze bijlage houdt, dan kan de subsidie lager worden vastgesteld. Na de voorwaarden leest u hoe wij uw aanvraag beoordeeld hebben.
Voorwaarden die horen bij de subsidie
- U gaat de volgende activiteiten uitvoeren:
U gaat de activiteiten uit uw ingezonden projectplan realiseren. Het doel van dit fonds op naam is het financieel ondersteunen van initiatieven van culturele organisaties of van individuen in Overijssel gericht op organisatieontwikkeling of op onderzoek/experiment.
U richt het fonds op het focusprogramma Ontwikkeling en Behoud, met als projectvormen ‘onderzoek’ en ‘organisatieontwikkeling’, en met als impactdoelen ‘vernieuwing’ of ‘sectorversterking’. Voor initiatieven die zich richten op organisatieontwikkeling zet u scouts in om organisaties te begeleiden bij het identificeren van hun ontwikkelvragen en bij maatwerkondersteuning in planvorming. De ondersteuning van aanvragen varieert tussen € 5.000,- en € 40.000,- per project, waarbij een eigen bijdrage van 15% van de aanvrager geldt. U draagt zorg voor een zorgvuldige klachtafhandeling conform uw protocol in geval van afwijzing van een verzoek om een bijdrage uit het fonds en een daarover ingediende klacht of bezwaar.
Minimaal twee keer per jaar informeert u uw contactpersoon bij de provincie schriftelijk over de projecten die u heeft ondersteund en informeert u de contactpersoon over de scoutingstrajecten. Jaarlijks, na goedkeuring van de jaarrekening van het Cultuurfonds door de accountant, ontvangt de provincie Overijssel middels een tussenrapportage, inclusief financieel overzicht met de gehonoreerde aanvragen en de financiële stand van het fonds. Na vier jaar, of eerder bij uitputting van het fonds, stuurt u ons een eindverantwoording en volgt de subsidievaststelling.
De balans tussen de kosten voor de uitvoering en omvang van het fonds dient redelijkerwijs in verhouding te staan tot de afgesproken norm van 7,5% voor de scouting en 7,5% voor de uitvoeringskosten. Hiermee wordt gewaarborgd dat de middelen doelmatig worden ingezet en bijdragen aan de beoogde impact van het fonds.
Uw subsidieaanvraag is de basis van deze omschrijving. U voert de activiteiten uit in de subsidieperiode van 6 november 2024 tot en met 31 december 2028.
Met uw project draagt u bij aan het doel ‘Cultureel aanbod vernieuwen en ontwikkelen’, van het Cultuur- en Erfgoedbeleid 2021-2024 en het Cultuur- en Erfgoedbeleid 2025-2028.
-
U meldt het ons als u de activiteiten anders of niet meer gaat uitvoeren
U doet deze melding binnen vier weken nadat u dat weet. U gebruikt hiervoor het formulier 'Indienen wijzigingsverzoek' op regelen.overijssel.nl/formulier.
Die melding is voor u van belang. Als u de activiteiten niet, niet helemaal of anders uitvoert dan in uw aanvraag en deze bijlage genoemd, dan kan de subsidie lager worden vastgesteld of komen te vervallen. Mogelijk moet u dan het hele subsidiebedrag aan ons terugbetalen! -
U zorgt voor een goede administratie
Bij een eventuele controle kunt u aantonen dat u de activiteit heeft uitgevoerd en de kosten heeft gemaakt. Dat kan bijvoorbeeld blijken uit bewaarde rekeningen, bonnen, een uren-administratie of andere gebruikelijke manieren om activiteiten, kosten of tijdsbesteding helder te maken. U bewaart deze minimaal 12 maanden na het einde van de subsidieperiode. -
U stuurt ons jaarlijks vóór 1 juni een tussenrapportage over de uitvoering van de activiteiten
U gebruikt hiervoor het formulier Indienen tussenrapportage op regelen.overijssel.nl/formulier. Hierin geeft u aan hoever u bent met de uitvoering van de activiteiten, hoeveel kosten u al heeft gemaakt en of er wijzigingen zijn in de uitvoering of de begroting. -
U stuurt ons vóór 1 juni 2029 een eindverslag
U gebruikt hiervoor het formulier Verzoek tot subsidievaststelling op regelen.overijssel.nl/formulier. Uw eindverslag bestaat uit een inhoudelijk verslag waaruit blijkt dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn uitgevoerd en is voldaan aan de subsidievoorwaarden.U vult in het formulier de verantwoording van de kosten in. Uit die kostenverantwoording blijken de werkelijke kosten van de activiteiten waarvoor aan u subsidie is verleend en de werkelijke financiering daarvan. Bij een eventuele controle kunt u aantonen dat u deze kosten heeft gemaakt. Wij vertrouwen erop dat u de uitvoeringskosten van 15% in redelijke verhouding tot omvang van het fonds zult inzetten. Eventuele resterende subsidiemiddelen zullen bij vaststelling of staking van het fonds worden teruggevorderd.
Als u aan de voorwaarden van de subsidie heeft voldaan ontvangt u 100,00% van de werkelijk gemaakte kosten waarvoor u subsidie kunt krijgen, met als maximum het verleende subsidiebedrag.
-
U neemt deel aan een evaluatieonderzoek van de provincie
Wij vinden het belangrijk dat onderzocht wordt of de verschillende subsidies die wij verstrekt hebben ook bijdragen aan wat u en wij daarmee willen bereiken. Om die reden vindt er een evaluatie plaats van de met de subsidie bereikte resultaten. U werkt daar aan mee.
De beoordeling van uw subsidieaanvraag
U ontvangt subsidie omdat uw aanvraag voldoet aan de volgende regels
- de Algemene wet bestuursrecht (zie wetten.overheid.nl);
- de regels in de Algemene Subsidieverordening Overijssel 2005 en hoofdstuk 1 van het Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2022 (zie regelen.overijssel.nl/subsidies);
- de Algemene bepalingen en artikel 53 van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV) met nummer 651/2014 en publicatienummer L187/1. Dit kan omdat:
- u als onderneming niet in financiële moeilijkheden bent;
- u nog ruimte heeft om financiële steun te krijgen (steunintensiteit);
- u voor het indienen van deze aanvraag nog niet begonnen bent met de gesubsidieerde activiteiten;
- u geen subsidie terug hoeft te betalen met als reden dat er sprake is van niet-toegestane of onrechtmatige staatssteun;
en aan ons beleid en onze begroting van 2024.
Uw subsidie is toegestane staatssteun
De reden is dat de subsidie voldoet aan hoofdstuk 1 en artikel 53 van de Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Europese Commissie van 17 juni 2014 (AGVV). De steun wordt toegekend voor culturele doelstellingen en activiteiten zoals genoemd in artikel 53 lid 2 AGVV.
Onder voorwaarde
Wij verlenen de subsidie onder de voorwaarde dat de beoordeling van het Bibob-formulier met positief resultaat wordt afgerond. Mocht de beoordeling niet positief zijn, dan zullen wij de verleende subsidie intrekken. Zie hiervoor artikel 1.2.25 van het Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2022.
Uw subsidie hebben wij als volgt berekend
De subsidie bedraagt 100,00% van de kosten uit uw begroting die voor subsidie in aanmerking komen, tot een bedrag van maximaal € 1.450.000,‑.
De kosten die voor een subsidie in aanmerking komen, zijn:
Soort kosten | Kosten begroting | Subsidiabele kosten |
beheer en scoutingskosten Toelichting |
€ 217.500 | € 217.500 |
Fonds |
€ 1.232.500 |
€ 1.232.500 |
Totaal | € 1.450.000 | € 1.450.000 |
De inkoop-btw die u niet terug kunt krijgen zit in het subsidiebedrag
U heeft in uw aanvraag laten weten dat u de inkoop-btw niet of maar voor een deel kunt terugkrijgen van de Belastingdienst. Het zijn voor u kosten. Daarom hebben wij deze kosten bij de berekening van de subsidie betrokken. Als achteraf blijkt dat u deze inkoop-btw wél terug kunt krijgen, dan kan dat tot een lagere subsidie leiden. Het zijn in dat geval voor u namelijk geen kosten meer.
De subsidie wordt nooit meer dan het maximaal verleende bedrag
Dat geldt bijvoorbeeld als de activiteiten waarvoor u subsidie ontvangt tijdens de uitvoering duurder worden dan vooraf berekend of wanneer zich wettelijke prijsstijgingen voordoen die van invloed zijn op de door u te maken kosten.
U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met ons besluit
Dat moet u doen binnen zes weken na de dag waarop deze brief is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaren niet meer mogen beoordelen. Op regelen.overijssel.nl/bezwaar leest u hoe u bezwaar kunt maken.
Wij stellen het op prijs als u noemt dat u subsidie van ons heeft gekregen
U kunt een logo kiezen op overijssel.nl/logo als u wilt laten weten dat u subsidie van ons krijgt.
Tot slot: openbare informatie over uw subsidie
Wij publiceren de volledige naam van het bedrijf, plaatsnaam, projectnaam, verleend subsidiebedrag en het zaaknummer in het Openbaar subsidieregister op regelen.overijssel.nl/subsidies. Namen van personen worden niet genoemd.
Wij publiceren de volledige subsidiebeschikking op regelen.overijssel.nl/subsidies. Dit doen wij omdat dit een algemene voorwaarde is van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV). En de subsidiebeschikking wordt ook gepubliceerd op de website van de Europese Commissie. Namen van personen worden niet genoemd.
Datum verzending: 12.12.2024