Brief Subsidie aan Stichting Hannema-de Stuers Fundatie

Op deze pagina vindt u de brief met de informatie over de subsidie die wij hebben verstrekt op basis van de Europese vrijstellingsverordeningen.

Brief

Stichting Hannema-de Stuers Fundatie
Blijmarkt 20
8011 NE ZWOLLE

Datum: 16.12.2024

Kenmerk: D2024-12-003918

Subsidienummer: S2024-0001498

Pagina: 1 van 5

Bijlagen:

Uw brief: 20.09.2024

Uw kenmerk:

Onderwerp: Verlening, project extra subsidie ondersteuning 2024

Geachte ,

Op 20 september 2024 ontvingen wij uw subsidieaanvraag. U vraagt een subsidie van € 762.000,‑. In deze brief leest u ons besluit.

U ontvangt een subsidie van maximaal € 762.000,‑

Dat is de subsidie die wij u verlenen. U ontvangt de subsidie voor extra ondersteuning 2024 -2025. Provinciale Staten hebben financiële middelen vrijgemaakt om uw organisatie in staat te stellen om de (financiële) basis op orde te krijgen en verder te bouwen aan voortgang en professionalisering van Museum de Fundatie.

Binnen het extra door Provinciale Staten beschikbaar gestelde bedrag van € 910.000,- is € 148.000,- bestemd voor het beheer van de collectie Overijssel. Dit bedrag komt beschikbaar via een aanvullende opdracht, bovenop de eerder verstrekte opdracht voor het beheer van de collectie Overijssel. Dit is daarom niet opgenomen in deze subsidiebeschikking. Hierover bent u op de hoogte gesteld door uw contactpersoon bij de provincie.

In de bijlage leest u de activiteiten die u met deze subsidie gaat uitvoeren, de voorwaarden die voor de subsidie gelden en de berekening van het verleende subsidiebedrag.

U ontvangt alvast een bedrag van € 386.000,‑

De subsidie ontvangt u in een aantal delen. Het eerste bedrag maken wij binnen vier weken over naar uw bankrekening. Wij melden er het kenmerk van deze brief bij.
Het volgende voorschotbedrag kunt u aanvragen als u ons de tussenrapportage stuurt met uw definitieve bedrijfsplan. U stuurt dit voor 1 maart 2025 naar ons toe.

Bij de vaststelling van de subsidie ontvangt u het laatste bedrag van € 1.000,-, als u aan de voorwaarden van deze subsidieverlening heeft voldaan.

U informeert ons over wijzigingen

In de bijlage staan de afspraken en voorwaarden die voor deze subsidie gelden. Lees deze bijlage goed door want als u van de voorwaarden afwijkt, moet u dat aan ons doorgeven.
Daarmee voorkomt u dat wij de subsidie lager moeten vaststellen omdat u niet aan de voorwaarden heeft voldaan.

Stuur uw eindverslag vóór 1 april 2026 naar ons op

Als wij uw eindverslag hebben gekregen stellen wij namelijk de subsidie vast. In de bijlage vindt u wat u in het eindverslag als informatie moet opnemen.

Heeft u vragen over deze brief?

U kunt bellen met het Overijssel Loket op 038 499 88 99 (kies 1). Houdt u dan deze brief bij de hand. Een e-mail sturen kan ook: subsidie@overijssel.nl. Zet er dan het kenmerk van deze brief in.

Met vriendelijke groet,
namens Gedeputeerde Staten van Overijssel,

teamleider Subsidieverlening

Bijlage

Deze bijlage is belangrijk voor u

In deze bijlage noemen wij de activiteiten waarvoor u de subsidie krijgt. Ook noemen wij de voorwaarden waaraan u zich moet houden. Leest u ze goed door!
Als u zich niet of onvoldoende aan de voorwaarden in de subsidiebrief en deze bijlage houdt, dan kan de subsidie lager worden vastgesteld. Na de voorwaarden leest u hoe wij uw aanvraag beoordeeld hebben.

Voorwaarden die horen bij de subsidie

  1. U gaat de volgende activiteiten uitvoeren:

    De provincie Overijssel draagt € 762.000,- bij ter ondersteuning van Museum De Fundatie. De bijdrage dient om de (financiële) basis op orde krijgen en om in staat te worden gesteld verder te kunnen bouwen aan voortgang en professionalisering van Museum de Fundatie. Deze bijdrage is essentieel om de continuïteit van het museum, als belangrijke pijler in de culturele infrastructuur van Overijssel, te waarborgen. De besteding van deze middelen is gekoppeld aan de voorwaarde dat de gemeente Zwolle tenminste een gelijk bedrag bijdraagt.

    Aan deze bijdrage zijn enkele voorwaarden verbonden. De voorwaarden zijn nader uitgewerkt in onze brief aan u met kenmerk D2024-09-011877. U vindt deze brief in de bijlage.

    Om voor deze extra subsidie in aanmerking te komen verzochten wij u met een plan te komen op welke wijze u gaat komen tot een bedrijfsplan met daarin een zakelijke visie op beleid en bedrijfsvoering met daarbij een sluitende businesscase, een risicoanalyse en een helder profiel van de bijhorende organisatie en organisatiecultuur.

    U heeft dit als volgt in uw aanvraag aangegeven:

    • Heidagen 25 en 26 november onder begeleiding van Berenschot, met een afvaardiging van interne collega’s, OR, experts uit het land, kunstenaars en RvT.

    • Werkbezoeken Museum Arnhem, Centraal Museum Utrecht, Noordbrabants Museum.

    • Met de opbrengst van deze dagen en werkbezoeken gaat de directie aan de slag om een concept plan/grote contouren bij u aan te leveren voor 1 januari 2025.

    • De provincie laat dit toetsen door een externe adviseur.

    • Met de feedback die hierop terugkomt gaat u het definitieve beleidsplan/bedrijfsplan maken.

      Uiterlijk 1 maart 2025 dient het definitieve bedrijfsplan en beleidsplan in ons bezit te zijn. Daar zal eveneens een toetsing op worden uitgevoerd.

      Het bedrijfsplan bevat in ieder geval de volgende componenten:d

    • Dekkende begroting voor de jaren 2026-2028 met doorkijk tot 2030.

    • Financieel beleid (onder andere maatregelen om eigen vermogen te versterken).

    • Financieringsmix (subsidie, fondsen en eigen inkomsten uit entree, verhuur, horeca en sponsoring).

    • Vergelijking met de exploitatie van andere musea.

    • Bestuursmodel, organisatiestructuur, formatieplan en maatregelen voor transitie.

    • Maatregelen voor realisatie gewenste organisatiecultuur.

    • Risicoanalyse en maatregelen om risico’s te beheersen.

    • Marketing en development plan.

    • Kengetallen en acties voor door provincie en gemeente gewenste resultaten.

      Bij de indiening van uw definitieve bedrijfsplan kun u het voorschot over 2025 door middel van een tussenrapportage aanvragen. Wij besluiten over het voorschot in combinatie met een reactiebrief op uw bedrijfsplan.

      Uw subsidieaanvraag is de basis van deze omschrijving. U voert de activiteiten uit in de subsidieperiode van 20 september 2024 tot en met 31 december 2025.
      Met uw extra activiteiten draagt u bij aan het kerndoel Cultureel aanbod vernieuwen en ontwikkelen.

  2. U meldt het ons als u de activiteiten anders of niet meer gaat uitvoeren
    U doet deze melding binnen vier weken nadat u dat weet. U gebruikt hiervoor het formulier 'Indienen wijzigingsverzoek' op regelen.overijssel.nl/formulier.
    Die melding is voor u van belang. Als u de activiteiten niet, niet helemaal of anders uitvoert dan in uw aanvraag en deze bijlage genoemd, dan kan de subsidie lager worden vastgesteld of komen te vervallen. Mogelijk moet u dan het hele subsidiebedrag aan ons terugbetalen!

  3. U zorgt voor een goede administratie
    Bij een eventuele controle kunt u aantonen dat u de activiteit heeft uitgevoerd en de kosten heeft gemaakt. Dat kan bijvoorbeeld blijken uit bewaarde rekeningen, bonnen, een uren-administratie of andere gebruikelijke manieren om activiteiten, kosten of tijdsbesteding helder te maken. U bewaart deze minimaal 12 maanden na het einde van de subsidieperiode.

  4. U stuurt ons vóór 1 maart 2025 een tussenrapportage over de uitvoering van de activiteiten
    U gebruikt hiervoor het formulier Indienen tussenrapportage op regelen.overijssel.nl/formulier. Hierin geeft u aan hoever u bent met de uitvoering van de activiteiten, hoeveel kosten u al heeft gemaakt en of er wijzigingen zijn in de uitvoering of de begroting.

  5. U stuurt ons vóór 1 april 2026 een eindverslag
    U gebruikt hiervoor het formulier Verzoek tot subsidievaststelling op regelen.overijssel.nl/formulier. Uw eindverslag bestaat uit een inhoudelijk verslag waaruit blijkt dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn uitgevoerd en is voldaan aan de subsidievoorwaarden.

    Als u aan de voorwaarden van de subsidie heeft voldaan, ontvangt u het verleende subsidiebedrag.

  6. U neemt deel aan een evaluatieonderzoek van de provincie
    Wij vinden het belangrijk dat onderzocht wordt of de verschillende subsidies die wij verstrekt hebben ook bijdragen aan wat u en wij daarmee willen bereiken. Om die reden vindt er een evaluatie plaats van de met de subsidie bereikte resultaten. U werkt daar aan mee.

De beoordeling van uw subsidieaanvraag

U ontvangt subsidie omdat uw aanvraag voldoet aan de volgende regels

  • de Algemene wet bestuursrecht (zie wetten.overheid.nl);
  • de regels in de Algemene Subsidieverordening Overijssel 2005 en hoofdstuk 1 van het Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2022 (zie regelen.overijssel.nl/subsidies); 
  • de Algemene bepalingen en artikel 53 van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV) met nummer 651/2014 en publicatienummer L187/1. Dit kan omdat:
    1. u als onderneming niet in financiële moeilijkheden bent;
    2. u nog ruimte heeft om financiële steun te krijgen (steunintensiteit);
    3. u voor het indienen van deze aanvraag nog niet begonnen bent met de gesubsidieerde activiteiten;
    4. u geen subsidie terug hoeft te betalen met als reden dat er sprake is van niet-toegestane of onrechtmatige staatssteun;

      en aan ons beleid en onze begroting van 2024.

Uw subsidie is toegestane staatssteun

De reden is dat de subsidie voldoet aan hoofdstuk 1 en artikel 53 van de Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Europese Commissie van 17 juni 2014 (AGVV). De steun wordt toegekend voor culturele doelstellingen en activiteiten zoals genoemd in artikel 53 lid 2 AGVV.

Uw subsidie hebben wij als volgt berekend

De subsidie bedraagt 100,00% van de kosten uit uw begroting die voor subsidie in aanmerking komen, tot een bedrag van maximaal € 762.000,‑.
De kosten die voor een subsidie in aanmerking komen, zijn:

Scroll onderstaande tabel om meer te zien
Soort kosten Kosten begroting Subsidiabele kosten
Inlopen tekort, subsidie 2024 € 386.000 € 386.000
Inlopen tekort, subsidie 2025

€ 376.000

€ 376.000

Totaal € 762.000 € 762.000

De subsidie wordt nooit meer dan het maximaal verleende bedrag

Dat geldt bijvoorbeeld als de activiteiten waarvoor u subsidie ontvangt tijdens de uitvoering duurder worden dan vooraf berekend of wanneer zich wettelijke prijsstijgingen voordoen die van invloed zijn op de door u te maken kosten. U ontvangt ook niet meer subsidie als u achteraf de btw toch niet terug kunt krijgen.

U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met ons besluit

Dat moet u doen binnen zes weken na de dag waarop deze brief is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaren niet meer mogen beoordelen. Op regelen.overijssel.nl/bezwaar leest u hoe u bezwaar kunt maken.

Wij stellen het op prijs als u noemt dat u subsidie van ons heeft gekregen

U kunt een logo kiezen op overijssel.nl/logo als u wilt laten weten dat u subsidie van ons krijgt.

Tot slot: openbare informatie over uw subsidie

Wij publiceren de volledige naam van het bedrijf, plaatsnaam, projectnaam, verleend subsidiebedrag en het zaaknummer in het Openbaar subsidieregister op regelen.overijssel.nl. Namen van personen worden niet genoemd.

Wij publiceren de volledige subsidiebeschikking op regelen.overijssel.nl (staatssteun). Dit doen wij omdat dit een algemene voorwaarde is van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV). En de subsidiebeschikking wordt ook gepubliceerd op de website van de Europese Commissie. Namen van personen worden niet genoemd.

Datum verzending: 26.02.2024