Vrijetijdseconomie

Gepubliceerd op 7 september 2016

De provincie Overijssel investeert ook in 2016-2020 in de vrijetijdseconomie om deze naar een hoger plan te tillen.

1.500 extra banen

Gastvrij Overijssel, de netwerkorganisatie van partijen voor de vrijetijdseconomie in Overijssel, heeft in maart 2016 een programma opgezet om meer in te zetten op innovatie en samenwerking in de vrijetijdseconomie. Het programma richt zich op een sterke en vernieuwende sector in een hoogwaardige omgeving. Het gaat om "meer mensen, die langer verblijven en meer besteden". Naast werkgelegenheid moeten bestedingen, omzet en marktaandeel groeien.

Hiervoor is het noodzakelijk dat:

  1. de promotie en marketing van de merken WaterReijk, IJsseldelta, Vechtdal Overijssel, Salland en Twente (de 5 A-merken) en de Hanzesteden effectief is vormgegeven en ook wordt samengewerkt met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC);
  2. de sector zich vernieuwt in bedrijfsvoering en product en daarbij onderling en met andere disciplines zoals Zorg, Sport, Natuur en Cultuur samenwerkt;
  3. onderwijs en kennisinstellingen zich nadrukkelijk melden als leverancier van essentiële kennis en als ondersteuner van het bedrijfsleven bij het realiseren van nieuwe PMPC's;
  4. routestructuren aantrekkelijk en gevarieerd zijn en aansluiten op de verschillende leefstijlprofielen (pdf, 419 kB) van gasten.


Wat doet de provincie Overijssel?

De provincie participeert met € 10 miljoen in het uitvoeringsprogramma van Gastvrij Overijssel  'Overijssel investeert in gastvrijheid en vrije tijd 2016-2020 (pdf, 1,5 MB)'. Dit programma heeft een omvang van € 40 miljoen.

Recreatief kanovaren


Cijfers, kaarten en onderzoek

Op de pagina Cijfers, kaarten en onderzoek vindt u informatie over de situatie en de ontwikkelingen op het
gebied van Toerisme in Overijssel.

Kennispunt Oost

Tweets van @KennispuntOost