Vrijetijdseconomie

Gepubliceerd op 14 mei 2019

De provincie Overijssel investeert ook in 2016-2020 in de vrijetijdseconomie om deze naar een hoger plan te tillen.

Meer innovatie en samenwerking in de vrijetijdseconomie

Gastvrij Overijssel, de netwerkorganisatie van partijen voor de vrijetijdseconomie in Overijssel, heeft in maart 2016 een programma opgezet om meer in te zetten op innovatie en samenwerking in de vrijetijdseconomie. Het programma richt zich op een sterke en vernieuwende sector in een hoogwaardige omgeving. Het gaat om meer mensen, die langer verblijven en meer besteden. Naast werkgelegenheid moeten bestedingen, omzet en marktaandeel groeien.

Hiervoor is het noodzakelijk dat:

  1. de promotie en marketing van de merken Visit Weerribben-Wieden, Ontdek de IJsseldelta, Vechtdal Overijssel, Salland en Beleef Twente (de 5 A-merken) en de Hanzesteden effectief is vormgegeven en ook wordt samengewerkt met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC);
  2. de sector zich vernieuwt in bedrijfsvoering en product en daarbij onderling en met andere disciplines zoals Zorg, Sport, Natuur en Cultuur samenwerkt. De PMPC-regeling is hiervoor een mooi instrument.
  3. onderwijs en kennisinstellingen zich nadrukkelijk melden als leverancier van essentiële kennis en als ondersteuner van het bedrijfsleven bij het realiseren van nieuwe PMPC's;
  4. routestructuren aantrekkelijk en gevarieerd zijn en passen bij de verschillende bezoekers.

Recreatief kanovaren


Evenementenbeleid

Bevrijdingsfestival_Zwolle

Overijssel bruist van de evenementen; van het Bevrijdingsfestival in Zwolle tot de Eerste Marathon op Natuurijs in Haaksbergen. Evenementen zetten Overijssel op de kaart. Daarom ondersteunt de provincie grote en kleinere cultuur- en sportevenementen.

Cijfers, kaarten en onderzoek

Op de pagina Cijfers, kaarten en onderzoek vindt u informatie over de situatie en de ontwikkelingen op het gebied van Toerisme in Overijssel.

Kennispunt Oost

Tweets van @KennispuntOost