eHerkenning

Gepubliceerd op 1 juni 2018

U kunt eHerkenning zien als een soort DigiD voor niet-particulieren. Zoals burgers met DigiD kunnen inloggen bij de overheid, zo kunnen bedrijven, ondernemers, (maatschappelijke) organisaties, beroepsbeoefenaren en medeoverheden dat met eHerkenning.

Hoe werkt eHerkenning?

eHerkenning levert gebruikers 1 digitale sleutel (eHerkenningsmiddel) waarmee ingelogd kan worden bij organisaties die eHerkenning gebruiken. Overheid en bedrijfsleven hebben eHerkenning samen ontwikkeld. Het maakt inloggen op websites makkelijk, veilig en betrouwbaar.

Een eHerkenningsmiddel is persoonsgebonden en kan dus maar door 1 persoon gebruikt worden. Bedrijven en organisaties kunnen meerdere eHerkenningsmiddelen aanschaffen voor verschillende medewerkers.eHerk_woordbld_FC

eHerkenning bij de Provincie Overijssel

Op dit moment kunt u met uw eHerkenningsmiddel bij ons inloggen op e-formulieren en op het klantportaal MijnOverijssel.

Wanneer u met uw eHerkenningsmiddel inlogt op een e-formulier worden de door u ingevulde gegevens na het afronden van een stap automatisch opgeslagen. Het opgeslagen formulier kunt u op een later moment opnieuw openen en verder invullen. U dient dan in te loggen met uw eHerkenningsmiddel. Het opgeslagen formulier vindt u terug in het klantportaal MijnOverijssel.
Niemand anders kan uw opgeslagen formulieren zien. Ook wij niet.

Niet verplicht, wel raadzaam

Het is niet verplicht om met eHerkenning in te loggen op de e-formulieren. Maar let op: Als u niet inlogt kunt u uw formulier niet opslaan en het formulier zal ook niet te zien zijn in het klantportaal. Uw gegevens worden gewist zodra u uw sessie beëindigt of als u langer dan 15 minuten niet actief in het formulier bent.

Hoe kom ik aan een eHerkenningsmiddel?

Een belangrijk verschil met DigiD is dat DigiD wordt verstrekt door de overheid en eHerkenning door commerciële bedrijven. U kunt een eHerkenningsmiddel kopen bij een eHerkenningsleverancier.

Welk betrouwbaarheidsniveau heb ik nodig?

Er zijn eHerkenningsmiddelen op vijf verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Om gebruik te kunnen maken van onze diensten heeft u een eHerkenningsmiddel van niveau EH2 nodig.

Voor welke diensten moet ik gemachtigd worden?

Als u bij ons wilt inloggen op e-formulieren of op het klantportaal MijnOverijssel dan moet u door de Machtigingen Beheerder van uw eigen organisatie gemachtigd worden om de dienst “toegang tot MijnOverijssel en e-Formulieren” van de dienstverlener ‘provincie Overijssel’ af te nemen.

Om formulieren te kunnen ondertekenen (op dit moment nog niet verplicht) heeft u een machtiging nodig voor de dienst "het ondertekenen van e-Formulieren".