Over het project en planning Vechtdalverbinding
Dagelijks rijden er veel (vracht)auto's vanuit het oosten van Overijssel via de N340, N48 en N377 naar Zwolle, Ommen, Hardenberg en omgekeerd. Deze wegen zijn vooral in de spits erg druk. Hierdoor vermindert de doorstroming en loopt het verkeer vast. Daarnaast zijn deze wegen niet duurzaam en veilig ingericht waardoor er regelmatig ongelukken gebeuren. Om het verkeer ook op de langere termijn veilig en vlotter te kunnen laten doorrijden, heeft de provincie besloten deze wegen aan te passen.
Uitvoeringsfase
Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben na een aanbestedingsprocedure van ruim een half jaar de opdracht voor het uitvoeren van de werkzaamheden aan de Vechtdalverbinding op 24 januari 2019 definitief gegund aan BAM Infra. Naast de maatregelen uit het verbeterpakket, die sowieso uitgevoerd moeten worden, heeft BAM Infra in hun aanbieding aangeboden alle vijftien maatregelen uit het optimalisatiepakket ook uit te voeren. Het jaar 2019 staat in het teken van het definitief maken van de ontwerpen, het aanvragen van de vergunningen en het verleggen van de kabels en leidingen. Ook worden een aantal voorbereidende onderzoeken naar de ondergrond uitgevoerd.
Planning
Vanaf medio 2020 starten de uitvoerende wegwerkzaamheden in het gebied. In 2023 is het project klaar. Momenteel is er nog geen definitieve planning van de uitvoerende werkzaamheden. Zodra de planning bekend is kun je hier zien wanneer op welke locaties gewerkt gaat worden.
Werkzaamheden | Uitvoeringsperiode |
---|---|
Aansluiting A28 | gereed |
Nieuwe tracé | in gebruik |
Afwaarderen N340 | gereed |
N340 fietstunnels | gereed |
Rotonde Kranenburgweg/Ordelseweg | gereed |
Knooppunt Varsen | gereed |
N48 (nu N340) | gereed |
Onderdoorgang Balkbrug | gereed |
N377 De Pol | gereed |
N377 Drogteropslagen | gereed |
N377 Nieuwleusen | november 2021 t/m medio 2022 |
Fietstunnel onder het spoor |
medio 2022 t/m medio 2023 |
Aanplant bomen en bosschages |
najaar 2022 en 2023 |
Project afgerond |
eind 2023 |