Werkzaamheden bij bushaltes
Sinds maart 2022 werken we aan de vervanging van de digitale informatieborden bij bushaltes in Overijssel, Flevoland en Gelderland. De borden zijn namelijk verouderd. Het werk gebeurt buiten de spits, zodat u daar zo min mogelijk last van hebt.
Oorspronkelijk zouden alle digitale informatieborden in 2022 worden vervangen. De voorbereiding en plaatsing van de nieuwe digitale informatieborden kost meer tijd. De verwachting is dat in 2023 de digitale informatieborden in Overijssel, Flevoland en Gelderland vervangen zijn.
De nieuwe digitale informatieborden heten DRIS-displays (Dynamische Reis Informatie Systemen). Ze zijn moderner en duurzamer dan de oude. Op de digitale borden staat hoe laat de bussen vertrekken. Ook staat er informatie op over vertragingen, omleidingen en alternatieve routes. Grote borden hebben LED-verlichting, zodat ze minder energie verbruiken. Kleine borden werken op een batterij die door zonnepanelen wordt opgeladen.




Video Digitale Informatieborden bij bushokjes

Niet alle haltes krijgen een digitaal informatiebord
Bij een aantal bushaltes wordt het oude digitale informatiebord wel weggehaald, maar komt er geen nieuwe terug. Dit is bij haltes waarvan niet veel mensen gebruik maken. De dienstregeling vindt u dan in het bushokje of aan de haltepaal bij de bushalte. De dienstregeling staat ook in de reisplanners van de vervoerders of op www.OV9292.nlVerwijst naar een andere website. In Google MapsVerwijst naar een andere website staat waar een nieuwe digitaal informatiebord komt te staan.
Wat u merkt van de werkzaamheden
De vertrektijden van de bus veranderen niet tijdens de werkzaamheden. Het kan zijn dat er gewerkt wordt op uw halte. Dit kan misschien lastig zijn. Het werk duurt maximaal 5 dagen (bij grote busstations). Tussen 07.00 en 09.00 uur en 16.00 tot 18.00 uur wordt er niet gewerkt. Soms is een busstation kort buiten gebruik en moet u bij een andere bushalte opstappen. Als dat zo is, wordt dat op tijd aangegeven bij het busstation.
Na installatie staat het scherm van het nieuwe grote digitale informatiebord helaas nog een periode uit. Deze gaat aan als de energie aansluiting gerealiseerd is. De netbeheerder zorgt voor een veilige aansluiting. Hiervoor zijn vergunningen nodig van bijvoorbeeld de gemeenten. Uitvoering van deze werkzaamheden is ook afhankelijk van bijvoorbeeld weersomstandigheden en evenementen. Ook heeft het tekort aan personeel bij de netbeheerder invloed op de duur van de werkzaamheden. Helaas zullen reizigers tot die tijd nog gebruik moeten maken van de papieren vertrekstaat op de halte of de online reisplanners.
Betrouwbaarheid
Op het nieuwe digitale informatiebord staat achter het nummer van de bus een symbool of drie puntjes (…). Dit geeft aan hoe betrouwbaar de vertrektijd is. Het symbool betekent dat de vertrektijd op het bord actueel is. Staan er drie puntjes (…) dan kan de vertrektijd die op het bord staat nog veranderen.

Voorleesfunctie
Mensen die niet of slecht kunnen zien, kunnen de reisinformatie ook horen. Alle digitale borden hebben een voorleesfunctie. Deze zet je aan door op een gele knop te drukken, die op de paal of op het informatiebord zelf zit. De knop is goed voelbaar. Als u op de knop drukt wordt voorgelezen wat er op het informatiebord staat. U hoort dan bijvoorbeeld het lijnnummer, de reisrichting en het aantal minuten dat het nog duurt voordat de bus vertrekt. Maar ook wanneer een rit uitvalt wordt dit voorgelezen. Is er geen actuele reisinformatie beschikbaar? Dan hoort u hoe laat de bus volgens de dienstregeling vertrekt.
Op busstations staan bovendien informatieborden met een braille-toetsenbord. Druk hiermee uw lijnnummer in en de reisinformatie wordt uitgesproken. Als u daarna bij de halte staat en er verandert iets aan uw reis dan hoort u dat automatisch.
Storing melden met QR-code
Op de nieuwe digitale informatieborden zit een sticker met een QR-code. Deze code kunt u scannen met de telefoon om de storing online te melden. Uw melding komt terecht bij de leverancier die de storing binnen 2 tot 5 dagen oplost. Als u wilt, laat de leverancier u weten wanneer het probleem is opgelost. Door een storing door te geven, helpt u mee aan goed openbaar vervoer.
Contact
Vragen of opmerkingen? Wij zijn bereikbaar via drisdisplays@overijssel.nlVerwijst naar een andere website