Megaoperatie ProRail bij Zwolle afgerond

Gepubliceerd op 30 juli 2021

Eindelijk is het zover: de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte is klaar voor gebruik. Vanaf zaterdag 24 juli 2021, rijden er treinen door een gloednieuwe dive-under.

Tweede spoorknooppunt van Nederland

Spoorknooppunt Zwolle is de schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Treinverkeer in deze regio neemt toe. En om die groei op te vangen hebben we het knooppunt veranderd, vergroot en vernieuwd. Een gigantische operatie! Wat we precies hebben gedaan zie je in onderstaande video.

Bekijk op YouTube de film over de Megaoperatie bij Zwolle door prorail.

Met de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte zetten we een belangrijke stap in Spoorplan Noord-Nederland. Door Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan.

Voor gedeputeerde Bert Boerman van Overijssel gaat hiermee jarenlange wens in vervulling.

“Voor de reizigers is een belangrijke stap gezet met de oplevering van de viersporigheid en de dive-under. Hiermee is het spoornetwerk naar de noordelijke provincies verbeterd. Dit zorgt voor betere verbindingen in de regio’s, kortere reistijden en meer overstapmogelijkheden. De provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel hebben hier gezamenlijk 36 miljoen euro in geïnvesteerd.”

Elk een eigen spoor

Tussen Zwolle en Herfte verdubbelden we de sporen van twee naar vier. Bij Herfte splitsen de sporen richting Meppel – en verder naar Groningen en Leeuwarden – en richting Emmen. Bij deze spoorsplitsing bouwden we een zogenoemde dive-under. Bij een dive-under gaat het ene spoor onder het andere door, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten. Ook is het perron bij spoor 15 en 16 verbreed en hiermee geschikt gemaakt voor meer reizigers.

Niet meer wachten

Jieskje Hollander, regiodirecteur Oost bij Arriva Nederland is blij dat de treinen van Arriva voortaan minder wissels voor de wielen krijgen. “In de nieuwe situatie kunnen we op hetzelfde spoor blijven rijden. Eerder moesten we meer wissels passeren. Dit is comfortabeler en rustiger voor de reizigers én onze medewerkers. Omdat we hetzelfde spoor houden kunnen we ook eerder versnellen. Bijkomend voordeel is nog dat we niet meer hoeven te wachten op de NS-trein die eerder op hetzelfde spoor reed. Qua reistijd scheelt het dus en voor onze machinisten op dit traject is het uniek om eens door een tunnel te rijden. Dus bij Arriva is iedereen erg blij met de dive-under.”