Provinciehuis Overijssel twee nachten oranje verlicht

Gepubliceerd op 25 november 2020

Vanavond en 10 december is het provinciehuis de hele nacht oranje verlicht. De provincie steunt daarmee de internationale Orange the World campagne. Elk jaar komt de wereldwijde campagne terug om het melden van geweld tegen vrouwen bespreekbaar te maken en om de meldpunten beter zichtbaar te maken. Dat is in de coronaperiode extra belangrijk door de toename van (cyber)geweld in de wereld. Commissaris van de Koning Andries Heidema: “Juist in deze tijd is voor iedereen is een veilig thuis van groot belang. In Overijssel maar ook in andere delen van de wereld. Het afgeven van een signaal blijft van waarde totdat dit niet meer speelt in de wereld.”

Wereldwijd gebouwen oranje verlicht

25 november is de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen. De campagne begint om 25 november en eindigt op 10 december. De laatste vijf jaar is het oranje uitlichten van een gebouw of landmark op deze dag een vast onderdeel van de campagne. Hiermee tonen nationale en lokale overheden hun inzet voor de strijd tegen geweld tegen vrouwen. In 2019 waren er 250 gebouwen oranje verlicht in Nederland. In alle provincies doen meerdere gemeenten mee, en minstens de helft van de provincies gaat aandacht besteden aan Orange the World. In Overijssel worden onder meer in Deventer, Hardenberg, Kampen, Dinkelland, Steenwijkerland, Enschede en Tubbergen gebouwen uitgelicht.

“Iedereen moet geweld kunnen melden, overal en altijd”

Het thema van de campagne in Nederland is dit jaar “Iedereen moet geweld kunnen melden, overal en altijd”. Vaak vindt een slachtoffer van geweld het lastig om geweld te melden, of kan zij het juiste meldpunt niet vinden. In Nederland is hiervoor een telefoonnummer:0800-2000 maar dit wordt vaak niet gevonden. Daarom is op 25 oktober een website gelanceerd waar alle meldpunten van Nederland op een plek staan: www.geweldtegenvrouwenmelden.nl. Het is in andere landen nog lastiger om geweld te melden.  Daarom  zamelt de stichting UN Women Nederland tijdens de campagne geld in voor een global portal waar iedereen overal ter wereld het dichtstbijzijnde meldpunt kan vinden.