Waardering voor openbaar vervoer gestegen

Gepubliceerd op 24 maart 2020

Reizigers geven gemiddeld een 7,8 als rapportcijfer aan het openbaar vervoer in Nederland voor 2019. Dat blijkt uit de jaarlijkse OV-klantenbarometer. In 2018 was het gemiddelde rapportcijfer nog een 7,7. Het regionale vervoer wordt door reizigers gewaardeerd met een 7,9. Het rapportcijfer komt uit de jaarlijkse OV-klantenbarometer van het kennisplatform Verkeer en Vervoer (CROW-kpVV).

Het regionale openbaar vervoer wordt op de volgende vijf punten bijzonder goed beoordeeld en laten een stijging zien ten opzichte van voorgaande jaren:

  • Gemak instappen
  • Kans op een zitplaats
  • Gebruiksgemak OV-chipkaart
  • Klantvriendelijkheid personeel
  • Reissnelheid rit

Gedeputeerde Bert Boerman: “Reizigers waarderen het openbaar vervoer in Overijssel met mooie cijfers. Ik ben blij met deze uitkomsten. Juist ook in deze tijd heb ik grote waardering voor alle medewerkers in het openbaar vervoer. Zij vervoeren dagelijks reizigers die werkzaam zijn in vitale sectoren en houden de regio bereikbaar.”

Over het onderzoek

De OV-Klantenbarometer is het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek voor het openbaar vervoer. Opdrachtgever is CROW-KpVV. CROW-KpVV is onderdeel van CROW, kennisplatform voor infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en (openbaar) vervoer, aanbesteden en contracteren. Het is nu voor de 19e keer gehouden. In totaal vulden het afgelopen jaar 103.460 ov-reizigers tijdens 7.070 ritten de vragenlijst met ruim 30 vragen in.