Digitaal innoveren in de kunst

Gepubliceerd op 13 augustus 2021

Het kunst- en cultuuronderwijs lag door corona plotseling stil. Razendsnel zetten Phion, Tetem en Kleinkunstig alle zeilen bij. De laatste twee organisaties kregen eenmalig steun van de provincie om hun activiteiten digitaal aan te bieden en beschikbaar te maken voor grote groepen mensen. Met succes.

Phion motiveert amateurmuzikanten

Achthonderd aanmeldingen binnen een week: ‘Solo met Phion’ werd een doorslaand succes. Het orkest van Gelderland & Overijssel wil voorkomen dat muzikanten tijdens corona hun instrument aan de wilgen hangen: lessen bij een orkest mag immers niet. Maar een solo spelen in een groot symfonieorkest, wie wil dat nu niet? Het orkest nam hun ijzeren repertoire op; één keer met, en een keer zonder de solo. In een instructiefilmpje krijgt de muzikant tips. Hoe pak je die noot, hoe zet je die streep? Vanuit de eigen huiskamer speelt de muzikant de glansrol waarvan hij altijd droomde. De muzikant meldt zich aan via Phion.nl/solometphion. Vervolgens krijgt hij of zij een link naar YouTube waar de opnames staan.

Tetem bereikt kwetsbare kinderen

Cultuurinstelling Tetem geeft roboticalessen op scholen, maar met corona ging dat niet. Tetem ontwikkelde daarom Make-It@Home kits: techniekpakketjes voor kinderen. Zij leren thuis een elektronische wenskaart of een auto op zonne-energie maken. De Make-It@Home kits worden per post bezorgd met online uitleg. Vorig jaar verkocht Tetem 15.000 pakketjes. Ze kosten tussen de 3 en 7 euro en die verkoopprijs dekt de kosten. Kwetsbare kinderen krijgen het pakketje gratis. Tetem bereikt hen via partners in onderwijs en zorg. Na corona wil Tetem die samenwerking in stand houden. Kwetsbare kinderen toegang bieden tot cultuur is een kerntaak, vindt de instelling. Al met al verloor Tetem door Corona 250.000 euro aan inkomsten. De ene helft wist ze zelf terug te verdienen, de andere helft kreeg ze terug via steunmaatregelen van de overheid.

Kleinkunstig gaat samenwerken met musea

Kleinkunstig geeft kunsteducatie in het primair en voortgezet onderwijs. Scholen en musea gingen dicht. Kleinkunstig kwam in zwaar weer; ook financieel. De vaste crew en de 300 freelance workshopleiders bedachten wat wel kon. Samenwerking met musea van grote naam ontstond: het Kröller-Müller Museum, het Groninger Museum en het Van Abbemuseum. Een bezoek aan het museum zetten ze op film. Het lijkt alsof je door het museum loopt. Alle leerlingen starten de film tegelijk. Een workshopleider vertelt live wat de leerlingen zien, beantwoordt hun vragen en geeft opdrachten. Een klas uit Roermond kan zo virtueel het Groninger Museum bezoeken. Een kunstacademie uit Boston deed zelfs meerdere Nederlandse musea aan. Ook na corona gaat Kleinkunstig verder met het online programma.

De provincie Overijssel komt met een nieuw programma Versterking Cultuur. Daarbij komt behalve structureel geld ook 2 miljoen extra coronageld zodat de sector veerkrachtig overeind kan blijven.


Sepp de Groot (10) is dol op MakeIt@Home kits.

Sepp: ‘Ik vind MakeIt@Home kits leuk, omdat ik creatief kan zijn en kan meedoen met online les.’ De zelfreflector is Sepps favoriet. ‘Die leerde ik maken in een online les van Tetem. Daarna gaf ik hierin zelf online les aan mijn klas toen de school dicht was.’

Sofie van Gils schittert als solist met Phion

De dwarsfluitpartij van menuet uit L’Arlesienne Suite nr. 2 van Bizet speelde Sofie van Gils (15) al eerder. Door ‘Solo met Phion’ voelt ze hoe het is om als solist te schitteren in een groot orkest. ‘Dit is gaaf. Het smaakt naar meer!’