'Plantaardige zuivel is een groeimarkt voor de melkboer'

Gepubliceerd op 29 januari 2021

Op het bedrijf van Tom (28) en Bart (31) Grobben in Usselo, vlakbij Enschede, staan 75 melkkoeien vredig in de wei of op stal. Maar hun melk is niet de enige zuivel die van het Twentse erf komt. Onder de merknaam ‘De nieuwe melkboer’ maken Tom en Bart ook sojamelk, van sojabonen die op hun eigen akkers groeien. ‘We zijn nieuwsgierig naar nieuwe concepten. Plantaardige zuivel is een groeimarkt. We kijken wat het ons kan bieden.'

Sojamelk. Het klinkt zo simpel. Je weekt de bonen, maalt ze met water, filtert de pulp eruit en klaar is Kees. ‘Zo deden wij het eerst ook, gewoon aan de hand van een YouTube filmpje. Dat werkt prima, maar als je wilt opschalen, red je het natuurlijk niet met een keukenmachientje. En we wilden de smaak goed hebben. Daarvoor kan je bij het produceren van sojamelk aan verschillende knoppen draaien, onder andere de temperatuur. Ook wilden we melk die je goed kunt opschuimen voor cappuccino, dat is met name in de horeca belangrijk.’

Het agro-foodnetwerk van de provincie is voor ons heel belangrijk geweest, we zijn door hen met de goede partijen in contact gekomen.

Toename plantaardige lifestyle

Beide broers waren al uitgevlogen. Toen ze in de Randstad woonden, zagen ze daar de toename van een plantaardige lifestyle. ‘Niet-dierlijke zuivel wordt steeds populairder. Als we door willen met het bedrijf van onze ouders moeten we er iets bij vinden. Verdubbelen van de veestapel is sowieso niet mogelijk, en van grootschaligheid worden we allebei niet gelukkig. Dit blijkt een mooie aanvulling. Gelukkig steunden onze ouders ons ook meteen, en ze staan er nog steeds achter.’

Risico’s

Sojamelk komt qua eiwitgehalte het dichtst in de buurt van koemelk. Vier jaar geleden teelden de broers daarom de eerste soja, als experiment op één hectare. Dat ging niet meteen van een leien dakje: ‘Er zijn veel risico’s. Bij het poten van de bonen eten de duiven flink mee. In een heel natte of erg droge zomer groeit het traag en omdat je pas in oktober oogst, heb je kans op schimmels. Warme zomers zijn wel een pluspunt. Door veredeling wordt dit gewas de komende jaren sterker, verwachten we.’

Verkoop aan horeca én supermarkten

In november 2019 werden de eerste flessen van De Nieuwe Melkboer geleverd. ‘Onze insteek was om alleen aan de horeca te leveren. Maar een paar maanden na het opstarten kwam de lockdown en realiseerden we ons dat het niet zo slim was om op één paard te wedden’. Daarom levert De Nieuwe Melkboer nu niet meer alleen aan de horeca, maar verkopen de broers de melk zelf ook aan lokale supermarkten.

Geen monoteelt

‘Het agro-foodnetwerk van de provincie is voor ons heel belangrijk geweest, we zijn door hen met de goede partijen in contact gekomen.’ Uitbreiding zou mooi zijn, maar voorlopig houdt koemelk het bedrijf rendabel. ‘We moeten eerst bewijzen dat we een inkomen uit plantaardige zuivelalternatieven kunnen halen. We hebben de grond nu ook nog nodig voor onze koeien. In een volgende fase maken we misschien andere afwegingen. We willen het liefst een keten van sojatelers opzetten die allemaal 1 of 2 hectare soja telen. Dan krijg je geen monoteelt zoals in Brazilië.’

www.nieuwemelkboer.nl