Interactieve kaart project Vechtdalverbinding


vechtdalverbinding 1: Zwolle 2: Zwolle 3: Zwolle 4: 5: 6: Broekhuizen 7: 8: 9: 10: 11: Oudleusden 12: 13: 14: 15: 16: 17: 18: 19: 20: 21: 22: 23: 24: 25: 26: 27: 28: 29: 30: 31: 32: 33: Balkbrug 34: 35: 36:

Beweeg de muis over de nummers op de kaart om de uitleg per verbeterpunt te lezen.

Bekijk de volledige visualisatie van de Vechtdalverbinding

Lijst met werkzaamheden op nummer:

1. Een nieuwe, rechtstreekse aansluiting van de N340 op de A28. De N340 gaat straks met nieuwe viaducten over de A28 en de Nieuwleusenerdijk heen. Vanaf de N340 komen op- en afritten naar de Kranenbrugweg/Nieuwleusenerdijk.

2. Hier komt een fietstunnel onder het spoor door. De bestaande overweg wordt weggehaald.

3. Het viaduct gaat over het spoor heen, ook bestemd voor gemotoriseerd verkeer vanaf de afgewaardeerde ‘oude’ N340. Ter hoogte van het spoor houdt daar namelijk de weg op, alleen fietsers en voetgangers kunnen het spoor nog kruisen middels de fietstunnel.

4. De bestaande N340 wordt vanaf Zwolle tot aan de kruising Ankummerdijk afgewaardeerd. De hoofdrijbaan wordt smaller en geschikt gemaakt voor een maximumsnelheid van 60 km/uur. De noordelijke parallelweg verdwijnt en de zuidelijke parallelweg wordt fietspad.

5. Vanaf de nieuwe aansluiting met de A28 loopt straks tot de kruising Ankummerdijk een nieuwe weg, met twee keer twee rijstroken, geluidsreducerend asfalt en een maximumsnelheid van 80 km/uur.

6. Het nieuwe tracé van De Bese gaat met een viaduct over de nieuwe N340 heen.

7. De kruising Ankummerdijk wordt opnieuw ingericht, omdat hier straks het nieuwe deel van de N340 met twee keer twee rijstroken overgaat in het bestaande deel van de N340 met één keer twee rijstroken. Op deze kruising komen verkeerslichten.

8. In de omgeving van basisschool Sjaloom wordt de parallelweg verlegd, over de bestaande fietstunnel heen. Voor de school wordt een Kiss & Ride parkeerzone gerealiseerd.

9. De kruising Koesteeg worden breder gemaakt en voorzien van een middengeleider op de N340. Hierdoor ontstaat een afscheiding tussen beide rijrichtingen, waardoor oversteken en afslaan veiliger wordt. Op deze kruising komen verkeerslichten.

10. Bij de Welsummerweg gaat straks een fietstunnel onder de N340 en de parallelwegen door.

11. Dit is een tweestrooks turborotonde met een fietstunnel.

12. Aan de oostkant van Oudleusen komt een fietstunnel die onder de N340 en de parallelwegen doorgaat.

13. Op het weggedeelte tussen kruising Ankummerdijk en de aansluiting bij Varsen komt geluidsreducerend asfalt. Ook worden oversteken en huisaansluitingen aansluitend op de hoofdrijbaan afgesloten en opgeheven.

14. Op de kruising komt een middengeleider met een fietsoversteek, zodat fietsers in twee keer de N340 kunnen oversteken.

15. Fietstunnel onder de N340 door.

16. De huidige kruising bij de Stouwe vervalt. Er komt een fietsoversteek met middengeleider voor terug.

17. Ecoduct.

18. Bij de Hessenweg West komt een oversteek met verkeerslichten, waar alleen oversteken mogelijk is. De N340 op of af rijden kan niet.

19. Bij Varsen wordt de N340 in één beweging, naar het noorden toe, aangesloten op de N48. Bij de aansluiting vanaf de N348 worden verkeerslichten verwijderd en er komt een tweestrooks rotonde om het verkeer vanaf de N348 en Ommen aan te sluiten.

20. Tussen de Ankummerdijk en de aansluiting Varsen worden diverse faunabuizen onder de N340 door aangelegd. Deze faunavoorzieningen zijn bestemd voor kleine en middelgrote dieren, met een maximale grootte als dat van een vos.

21. Tussen Varsen en de Balkerweg komt een weefvak. Er zijn straks twee rijstroken per rijrichting, waarvan de rechter rijstroken overgaan in de op- en afritten naar de Balkerweg.

22. Onder de N48 door komt een fietstunnel.

23. Op de N48 wordt op het gedeelte tussen de aansluiting met Varsen en de afrit naar de N36 geluidsreducerend asfalt aangelegd. Er worden ook drie faunabuizen aangebracht.

24. Onderaan de op- en afritten komen twee minirotondes, die voor meer doorstroming zorgen, zodat verkeer veiliger de Balkerweg op en af kan. De op- en afritten komen recht tegenover elkaar te liggen.

25. Tussen de Balkerweg en de afrit N36 komt een weefvak. Er zijn straks twee rijstroken per rijrichting, waarvan de rechter rijstroken overgaan in de op- en afritten naar de Balkerweg.

26. De snelheid gaat hier terug naar 50 km/uur. Er komen vrij liggende fietspaden en bij de Burg. Backxlaan en Evenboersweg komen Largas-rotondes.

27. De huidige oversteek vervalt. Er komt een fietsoversteek met middengeleider voor terug.

28. De huidige oversteek vervalt. Er komt een fietsoversteek met middengeleider voor terug.

29. Dit traject wordt voorzien van geluidsreducerend asfalt. De snelheid gaat terug naar 80 km/uur.

30. Ter plaatse van de huidige kruising komt een rotonde. Hierdoor kan verkeer veiliger van en naar de parallelwegen rijden en kunnen fietsers veiliger oversteken.

31. De huidige oversteek vervalt. Er komt een fietsoversteek met middengeleider voor terug.

32. Doorgaand verkeer kan via een verdiepte ligging in één keer onder de huidige kruising door rijden.

33. De zuidelijke op- en afritten worden verlegd, zodat ze recht tegenover de noordelijke op- en afrit komen te liggen. De kruising wordt voorzien van verkeerslichten.

34. De kruising wordt verbreed en voorzien van verkeerslichten.

35. De noordelijke parallelweg wordt aangesloten op de rotonde Industrieweg. De twee oversteken ten oosten van de rotonde worden afgesloten.

36. De N377 wordt middels een viaduct over de Drogteropslagen geleid.

Bekijk de volledige visualisatie van de Vechtdalverbinding

Hotspots

1: Zwolle

Een nieuwe, rechtstreekse aansluiting van de N340 op de A28. De N340 gaat straks met nieuwe viaducten over de A28 en de Nieuwleusenerdijk heen. Vanaf de N340 komen op- en afritten naar de Kranenbrugweg/Nieuwleusenerdijk.

2: Zwolle

Hier komt een fietstunnel onder het spoor door. De bestaande overweg wordt weggehaald.

3: Zwolle

Het viaduct gaat over het spoor heen, ook bestemd voor gemotoriseerd verkeer vanaf de afgewaardeerde ‘oude’ N340. Ter hoogte van het spoor houdt daar namelijk de weg op, alleen fietsers en voetgangers kunnen het spoor nog kruisen middels de fietstunnel.

4:

De bestaande N340 wordt vanaf Zwolle tot aan de kruising Ankummerdijk afgewaardeerd. De hoofdrijbaan wordt smaller en geschikt gemaakt voor een maximumsnelheid van 60 km/uur. De noordelijke parallelweg verdwijnt en de zuidelijke parallelweg wordt fietspad.

5:

Vanaf de nieuwe aansluiting met de A28 loopt straks tot de kruising Ankummerdijk een nieuwe weg, met twee keer twee rijstroken, geluidsreducerend asfalt en een maximumsnelheid van 80 km/uur.

6: Broekhuizen

Het nieuwe tracé van De Bese gaat met een viaduct over de nieuwe N340 heen.

7:

De kruising Ankummerdijk wordt opnieuw ingericht, omdat hier straks het nieuwe deel van de N340 met twee keer twee rijstroken overgaat in het bestaande deel van de N340 met één keer twee rijstroken. Op deze kruising komen verkeerslichten.

8:

In de omgeving van basisschool Sjaloom wordt de parallelweg verlegd, over de bestaande fietstunnel heen. Voor de school wordt een Kiss & Ride parkeerzone gerealiseerd.

9:

De kruising Koesteeg worden breder gemaakt en voorzien van een middengeleider op de N340. Hierdoor ontstaat een afscheiding tussen beide rijrichtingen, waardoor oversteken en afslaan veiliger wordt. Op deze kruising komen verkeerslichten.

10:

Bij de Welsummerweg gaat straks een fietstunnel onder de N340 en de parallelwegen door.

11: Oudleusden

Dit is een tweestrooks turborotonde met een fietstunnel.

12:

Aan de oostkant van Oudleusen komt een fietstunnel die onder de N340 en de parallelwegen doorgaat.

13:

Op het weggedeelte tussen kruising Ankummerdijk en de aansluiting bij Varsen komt geluidsreducerend asfalt. Ook worden oversteken en huisaansluitingen aansluitend op de hoofdrijbaan afgesloten en opgeheven.

14:

Op de kruising komt een middengeleider met een fietsoversteek, zodat fietsers in twee keer de N340 kunnen oversteken.

15:

Dit is een fietstunnel onder de N340 door.

16:

De huidige kruising bij de Stouwe vervalt. Er komt een fietsoversteek met middengeleider voor terug.

17:

Hier komt een ecoduct.

18:

Bij de Hessenweg West komt een oversteek met verkeerslichten, waar alleen oversteken mogelijk is. De N340 op of af rijden kan niet.

19:

Bij Varsen wordt de N340 in één beweging, naar het noorden toe, aangesloten op de N48. Bij de aansluiting vanaf de N348 worden verkeerslichten verwijderd en er komt een tweestrooks rotonde om het verkeer vanaf de N348 en Ommen aan te sluiten.

20:

Tussen de Ankummerdijk en de aansluiting Varsen worden diverse faunabuizen onder de N340 door aangelegd. Deze faunavoorzieningen zijn bestemd voor kleine en middelgrote dieren, met een maximale grootte voor een dier als een vos.

21:

Tussen Varsen en de Balkerweg komt een weefvak. Er zijn straks twee rijstroken per rijrichting, waarvan de rechter rijstroken overgaan in de op- en afritten naar de Balkerweg.

22:

Tussen Varsen en de Balkerweg komt een weefvak. Er zijn straks twee rijstroken per rijrichting, waarvan de rechter rijstroken overgaan in de op- en afritten naar de Balkerweg.

23:

Op de N48 wordt op het gedeelte tussen de aansluiting met Varsen en de afrit naar de N36 geluidsreducerend asfalt aangelegd. Er worden ook drie faunabuizen aangebracht.

24:

Onderaan de op- en afritten komen twee minirotondes, die voor meer doorstroming zorgen, zodat verkeer veiliger de Balkerweg op en af kan. De op- en afritten komen recht tegenover elkaar te liggen.

25:

Tussen de Balkerweg en de afrit N36 komt een weefvak. Er zijn straks twee rijstroken per rijrichting, waarvan de rechter rijstroken overgaan in de op- en afritten naar de Balkerweg.

26:

De snelheid gaat hier terug naar 50 km/uur. Er komen vrij liggende fietspaden en bij de Burg. Backxlaan en Evenboersweg komen Largas-rotondes.

27:

De huidige oversteek vervalt. Er komt een fietsoversteek met middengeleider voor terug.

28:

De huidige oversteek vervalt. Er komt een fietsoversteek met middengeleider voor terug.

29:

Dit traject wordt voorzien van geluidsreducerend asfalt. De snelheid gaat terug naar 80 km/uur.

30:

Ter plaatse van de huidige kruising komt een rotonde. Hierdoor kan verkeer veiliger van en naar de parallelwegen rijden en kunnen fietsers veiliger oversteken.

31:

De huidige oversteek vervalt. Er komt een fietsoversteek met middengeleider voor terug.

32:

Doorgaand verkeer kan via een verdiepte ligging in één keer onder de huidige kruising door rijden.

33: Balkbrug

De zuidelijke op- en afritten worden verlegd, zodat ze recht tegenover de noordelijke op- en afrit komen te liggen. De kruising wordt voorzien van verkeerslichten.

34:

De kruising wordt verbreed en voorzien van verkeerslichten.

35:

De noordelijke parallelweg wordt aangesloten op de rotonde Industrieweg. De twee oversteken ten oosten van de rotonde worden afgesloten.

36:

De N377 wordt middels een viaduct over de Drogteropslagen geleid.