Knelpunten in beeld

Gepubliceerd op 5 augustus 2019

De knelpunten op de N35 zijn onderverdeeld in de thema's bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid.

Bereikbaarheid

Vrachtverkeer1. Langzaamrijdend (vracht)verkeer

Voor een groot gedeelte is de N35 een enkelbaans weg met een rijstrook per rijrichting. Zwaar verkeer beweegt langzamer en houdt sneller verkeer op. Als er geen inhaalmogelijkheden zijn dan kan het tot levensgevaarlijke inhaalmanoeuvres leiden. Met een extra rijstrook kan er veiliger ingehaald worden.

Maximumsnelheid bebouwde kom2. Maximumsnelheid

De maximumsnelheid verschilt per weggedeelte. Binnen de bebouwde kom van dorpen zoals Mariënheem en Nijverdal mag u maximaal 50 km/u rijden. In enkele gebieden 60 of 70 en de maximumsnelheid voor het grootste deel van de N35 is 80 km/u. Een constante snelheid is eenduidiger en levert een betere doorstroming op.

Spoorwegovergang3. Spooroverweg

Gemiddeld kruist er elk kwartier een trein de N35 tussen Raalte en Nijverdal. Gesloten spoorbomen leveren reistijdverlies voor N35-bestuurders op. De combinatie van gesloten spoorbomen en passerende voertuigen, zoals scooters en voetgangers kan gevaarlijk zijn. Een ongelijke spoorwegkruising is veiliger en levert tijdswinst op.

Verkeerslichten4. Verkeerslichten

Tussen Almelo en Zwolle zijn er veel kruispunten met verkeerslichten, vooral in de bebouwde gebieden, waar rood licht voor overstekende voetgangers, landbouwverkeer en ander autoverkeer veel oponthoud geeft. Ongelijkvloerse kruisingen voorkomen de kans op ongevallen en leiden in de regel tot een betere verkeersdoorstroming.

Verkeersveiligheid

Middenberm vierbaansweg1. Middenberm

De nieuwe weg zal twee rijbanen hebben met ieder twee rijstroken, gescheiden door een middenberm. Gescheiden verkeersstromen voorkomen frontale botsingen en leiden tot een betere doorstroming. Langzaam rijdend verkeer kan eenvoudig worden gepasseerd. Een stroomweg heeft geen vluchtstroken, daarvoor zullen er parallelwegen aangelegd worden die deze functie overnemen.

Gelijkvloerse kruising2. Gelijkvloerse kruisingen

Momenteel zijn er veel gelijkvloerse kruispunten met verkeerslichten. Ongelijkvloerse kruisingen leveren een betere doorstroming en hogere veiligheid op voor de gebruikers.

Groep fietsers3. Langzaam verkeer

Fietsers, voetgangers en scooterrijders zijn kwetsbaar. Bij ongevallen met auto's zijn zij vaak het slachtoffer. Door het scheiden van snel- en langzaam verkeer voorkomt u veel ongevallen en komen beide verkeersgroepen beter tot hun recht.

Landbouwverkeer4. Landbouwverkeer

Tractoren en graafmachines rijden soms op de N35, op parallelwegen of kruisen de N35. Op de nieuwe N35 mogen zij, net als op iedere stroomweg, niet komen. Dat levert een veiligere en snellere rijomgeving voor snelverkeer op.

Auto's in een file5. Filevorming

Elke weg heeft een maximum aantal voertuigen dat optimaal van de weg gebruik kan maken. Gaat het voertuigaantal nog hoger, dan gaat de efficiëntie omlaag en ontstaat er vertraging. Met name tijdens de spits, bijvoorbeeld tussen Zwolle en Wijthmen, is dat het geval. Files worden minder lag als er meer ruimte is door de aanleg van meer asfalt, een hogere maximum snelheid en het wegnemen van geregelde kruispunten.

Botsing tussen twee auto's6. Ongelukken

De N35 is een onveilige weg en heeft een te lage EuroRAP score, dat betekent dat de verkeersonveiligheid direct te maken heeft met de weginfrastructuur. De N35 behoort in het oosten van Nederland tot een van de meest onveilige wegen met maandelijks een ongeluk van lichte dan wel zware aard.

Leefbaarheid

Geluidsschermen1. Geluidsoverlast

Optrekkend en afremmend verkeer, getoeter en sirenes leveren overlast aan omwonenden. Door de weg te weren uit bebouwde kernen wordt overlast gereduceerd.

Uitlaat onder auto2. Luchtkwaliteit

Minder files, ongelijkvloerse kruisingen en twee rijstroken per rijbaan reduceren de uitstoot van CO2. Bij intensiteiten van ongeveer 25.000 auto's per werkdag tussen bijvoorbeeld Zwolle en Wijthmen is het effect van een goede doorstroming groot.

Bouwvallige schuur3. Lelijke elementen

Overijssel is een mooie provincie. Met de komst van de N35 verandert het landschap. Tegelijkertijd kunt u ontsierende landschapselementen weghalen of aanpassen, zodat de omgeving beter tot uiting komt.

Weg N35 door natuurgebied4. Natuurgebieden

De nieuwe N35 houdt rekening met natuurgebieden. Waar natuur wordt aangetast, worden compenserende maatregelen genomen. Ten westen van Nijverdal zijn een tweetal ecoducten voorzien in de Sallandse Heuvelrug om de barrièrewerking van de N35 tegen te gaan.