Het verleiden van ondernemers

Gepubliceerd op 2 mei 2017

Twee periodes per jaar stuurt Gemeente Enschede wekelijks aan 10 bedrijven het bidbook ‘Winkelstad Enschede’ toe. De week erna worden de bedrijven gebeld. “Het bidbook is een prachtig instrument, maar het gaat er wel om wat je ermee doet”, vertelt Duco Hoek, accountmanager binnenstad gemeente Enschede. Op basis van een groot netwerk en het jaarboek ‘Wie, wat, waar in de retail’ bepaalt Hoek aan welke bedrijven hij het bidbook toestuurt.

martijn

Het bidbook is een brochure die laat zien wat Enschede te bieden heeft. De brochure is zo actueel mogelijk en beschikbaar in 3 talen. Er staan onderzoeken in van Locatus, maar ook verhalen van ondernemers, overzichten van cijfers en contactgegevens. “De leegstand in Enschede is inmiddels teruggebracht van 14,6% (2014) naar 10,7% (2016). Enschede wil dat percentage jaarlijks met 2% verder verlagen. Het bidbook is een hulpmiddel om bedrijven aan het denken te zetten over een vestiging in Enschede”, aldus Hoek.

State of Art naar Enschede

Martijn Mateman, managing director bij State of Art, ontving het bidbook eind 2016. “State of Art heeft van vroeger uit nauwe banden met de textielschool in Enschede. Het past bij ons bedrijf om daar een winkel te openen. Toen we in 2014 door Enschede liepen, zagen we daar geen reden toe. Er was geen beleving, veel leegstand, weinig publiek. Eind 2016 liepen we weer in Enschede. Toen was de beleving van de stad totaal anders. Je voelde de beweging in de stad. Ons oog viel op een leegstaand pand aan de Langestraat 9. Toevallig ontvingen we het bidbook de week na ons bezoek. De gegevens daarin bevestigden ons gevoel: we zagen ook in de cijfers een zichtbare verbetering ten opzichte van de jaren daarvoor.” Hij benadrukt: “Retail gaat over gevoel. Je kunt nog zo’n mooi witte vlekkenplan laten maken, maar als ondernemer weet je zelf het best wat je klant wil en waar je je dus wel of niet moet vestigen.”

Inspelen op de behoefte

Het bidbook is een hulpmiddel voor acquisitie. Hoek: “Kort na het versturen van het bidbook bel ik het bedrijf op. Daaruit maak ik op wat de situatie is bij het bedrijf, welke vragen er leven en desgewenst maak ik een afspraak. Door het telefonische interview weet ik al of daar bijvoorbeeld een collega aan moet schuiven voor vragen over vergunningen of personeel. Als gemeente willen we mooie winkels en zijn we gefocust op de binnenstad. Vanuit economische zaken, maar ook vanuit handhaving, juristen, burgemeester en wethouders.” Mateman: “We waren aangenaam verrast dat gemeente Enschede zo persoonlijk contact met ons zocht en direct inspeelt op onze behoefte. We merken dat de gemeente niet tegenwerkt, maar juist meewerkt aan vestiging in de binnenstad. Vriendelijkheid en elkaar helpen kosten niks.”

Ook voor de kleintjes

Hoek: “Het is belangrijk om je oren open te houden. Een collega die naar Scandinavie gaat, krijgt een paar bidbooks mee; we voeren gesprekken met Duitse burgemeesters om te horen welke merken interessant zijn voor de Duitse consumenten; Hudson’s Bay kwam in de pers toen de V&D dicht ging. Ik wist via het ministerie dat Stibbe in Londen hun zaken behartigt. Daar ging een Engelse versie van het bidbook naar toe. Als enige Nederlandse gemeente lag ons bidbook vervolgens bij Hudson’s Bay in Canada.” Niet alleen grote ketens hebben baat bij het bidbook. Hoek: “Een klein familiebedrijf uit Veenendaal heeft een (fysieke) winkel met schoenen uit Spanje. Via hun webshop zien ze veel verkoop aan Duitse klanten. De cijfers uit het bidbook zorgen er nu voor dat ze er aan denken om in Enschede een winkel te openen.'

Meer informatie:

Duco Hoek

d.hoek@enschede.nl