The next generation in the city

Gepubliceerd op 2 mei 2017

In Zutphen werken leerlingen van het Baudartius College, een middelbare school een week per jaar aan concepten voor leegstand in de binnenstad. In maart 2017 vond de derde editie van de projectweek plaats.“Het is een manier om jongeren warm te maken voor de binnenstad”, zegt Remco Feith, binnenstadsmanager van Zutphen. “Een nieuwe generatie stelt andere eisen aan het winkelen. Welke nieuwe concepten geven de binnenstad een boost en sluiten aan bij de nieuwe generatie? Die vraag wilden we aan jongeren zelf stellen.”

alexander

Alexander Muntjewerf, docent economie aan het Baudartius College in Zutphen, wilde de jaarlijks terugkerende projectweek een nieuw thema geven. Dat thema werd ‘Leegstand in de Binnenstad’. Muntjewerf: “Er zijn leegstaande panden in Zutphen geselecteerd waarvoor 150 leerlingen economie van 4

HAVO en 5 VWO in één week bedrijfsplannen ontwerpen. In de projectweek krijgen de leerlingen een introductie over de binnenstad aan de hand van de Vitaliteitskaart, met 18 gebiedsprofielen. Ze gaan op pad langs leegstaande panden en ontmoeten professionals. Met al die input werken ze hun bedrijfsplannen uit, in 2016 waren dat er 27. Aan het einde van de week worden de 4 beste concepten in een voorronde gekozen door de docenten economie. En op de vrijdag kiest een vakjury de winnaar.”

Wederzijdse inspiratie

Muntjewerf: “We zien dat leerlingen door dit project meer betrokken zijn bij de binnenstad. Ze komen achter de schermen en ontdekken dat er ontzettend veel speelt in de binnenstad. Eén van de hoogtepunten van de week is het wereldcafé waar leerlingen in gesprek gaan met onder andere franchisenemers, pandeigenaren, de bank, een makelaar en de gemeente.” Remco Feith: “Het is prachtig om te zien met welke vragen de leerlingen komen en hoe die vol enthousiasmebeantwoord worden. De betrokken organisaties worden aan het denken gezet door de frisse blikken. Ik merk bijvoorbeeld dat een aantal pandeigenaren door het project zoeken naar een ander profiel van een huurder dan waar ze voorheen hun pand aan verhuurden.”

Winnend concept

Feith: “Alle bedrijfsplannen worden middels een dropbox ter inspiratie beschikbaar gesteld aan een ieder die aan de binnenstad werkt. Het is  voor de deelnemende pandeigenaren geen vereiste dat ze iets met de concepten doen. Ik doe er wel m’n best voor om de eigenaar van het winnende pand ervan te overtuigen iets met het concept te doen. In 2016 won een bedrijfsplan voor een muziekwinkel “No Strings Attached”. De pandeigenaar gaf de winnende groep een weekend lang zijn pand in bruikleen. De winnende groep opende er een pop-up muziekwinkel met live bands. Dat leverde veel exposure op voor zowel de pandeigenaar, als de pop-up winkel.”

Meer informatie:

Alexander Muntjewerf

a.muntjewerf@baudartius.nl