Leeg pand = Kanspand

Gepubliceerd op 17 juli 2017

Leegstand is een kans! Vanuit die gedachte werden er binnen korte tijd 3 panden gevuld in Deventer. Leegstand & Ondernemerschap realiseerde zich dat we veel meer moeten communiceren over de kansen in steden en de beschikbaarheid van panden.

marccia

Centrummanager Peter Brouwer: “We denken vaak dat we een winkel kunnen vullen door een poster van de makelaar op de ruit, maar er is meer nodig. Waarom gaan we niet met de pandeigenaar, makelaar en het binnenstadsmanagement aan de slag gaan om daar communicatiever mee om te gaan? In Deventer hebben we 70 leegstaande panden maal 15 m2 etalageruimte. We laten 1.050 m2 communicatieruimte liggen!”

Communicatie

“Als binnenstad wil je dat er op een positieve manier over je gepraat wordt. Je wilt immers dat mensen naar je binnenstad komen en daar geld besteden. Daar is communicatie-aandacht voor nodig. Die zoeken we via Facebook, communicatie op de ruiten en lokale pers. De DOE-groep Leegstand & Ondernemerschap werkt vanuit een strategisch plan van aanpak aan concrete acties om het aanbod te versterken. ‘Leeg pand = Kanspand’ is zo’n actie”, aldus Brouwer.

Actie

Met ‘Leeg pand = Kanspand’ wil Deventer inwoners en (toekomstige) ondernemers de kans geven om te vertellen wat hun wensen en dromen zijn voor de binnenstad. Via posters en kreten in de etalages van leegstaande panden worden ze uitgedaagd om hun idee te delen. De actie zorgt ervoor dat de mindset van de consument en de ondernemers op een positieve manier wordt beinvloed. Brouwer: “Het is essentieel dat je de strategie en het plan zichtbaar maakt. Op de dag dat de mediacampagne voor ‘Leeg pand = Kanspand’ werd gelanceerd, richtten kunstenaars de etalages van de eerste drie kanspanden in. Alledrie de panden zijn binnen een maand na de start van de actie verhuurd. We kiezen nu weer drie nieuwe panden uit voor de actie.”

Ondernemen in een kanspand

Marcela Jerabkova en Edwin Hummel hebben hun winkel in een kanspand gevestigd. “We speelden al een tijd met het idee om een winkel te beginnen. We verkopen Tsjechisch glas via websites, maar de schittering en magie van glas zie je veel beter in een winkel. Op Facebook zagen we het pand aan de Proosdijpassage voorbij komen. Door de actie ‘Leeg pand = Kanspand’ op Facebook werd ons duidelijk dat er iemand benaderbaar was die ons verder kon helpen om onze droom te vervullen. Peter Brouwer ging met ons in gesprek over onze twijfels of we aan een winkel konden beginnen en of dit pand de juiste plek was. En nu hebben we een eigen winkel in Deventer!”

Opbrengst

Brouwer: “In dit soort trajecten kun je nooit direct de lusten en de lasten naast elkaar zetten. De actie draagt bij aan beleving in de binnenstad. Kun je beleving meten? Ja, door te horen dat de binnenstad genoemd wordt in de nieuwjaarsreceptie van de gemeente, de Stentor regelmatig publiceert over de binnenstad en provincie en gemeente investeren in de binnenstad. Dan weet je dat je dat je op de goede weg zit. En de 3 panden zijn natuurlijk mooi verhuurd!”

Meer informatie:

Peter Brouwer

stadsmanager@sdbm.nl

www.startjewinkelindeventer.nl