Op zoek naar een slim systeem om onder water te monitoren

Gepubliceerd op 24 januari 2019

Theo Sikkema vertelt zijn wensen voor onderwatermonitoring

“Je wilt niet weten wat er allemaal onder het wateroppervlak ligt. Deze zomer haalden we nog een oeroude boomstronk van een paar duizend jaar oud uit het water.”

Theo Sikkema is teamleider vaarwegbeheer en installaties bij provincie Overijssel. Hij zorgt er met zijn team voor dat de vaarwegen in Overijssel altijd goed bevaarbaar zijn, voor zowel vrachtverkeer als recreanten. “Wij willen dat iedereen vlot en veilig kan varen. Om dat te garanderen moet je weten wat er onder water gebeurt. En daar kan de markt ons bij helpen.”

Theo: “Soms krijgen we een melding van een schipper die iets geraakt heeft. Dat kan een winkelwagentje zijn of een gezonken sloep. Maar het kan ook een buis zijn waar leidingen doorheen lopen. Als daar steeds boten tegenaan varen, kan dat enorme schade veroorzaken. Zowel aan de schepen als aan de leidingen. Met alle gevolgen van dien. Daarom is het van belang dat we goed en snel kunnen monitoren wat er onder water gebeurt.”

Vaker monitoren

Een andere, minstens zo belangrijke, reden is om in kaart te kunnen brengen wat de diepte van een kanaal of zwemplas is. Theo: “De bodem is continu in beweging. Op sommige plaatsen hoopt zich sediment op, waardoor de vaargeul te ondiep wordt, terwijl op andere plaatsen de oevers te kwetsbaar worden. Natuurlijk laten we periodiek de stand van zaken meten, maar dat kost veel tijd. Ik wil dat vaker en sneller kunnen monitoren.”

Gezocht: snelle en slimme combinaties

Theo: “Ik zoek een systeem dat snel én slim is. Als ik vanochtend een melding krijg, wil ik er vanmiddag nog naar toe om te kunnen meten, zodat we het zo snel mogelijk kunnen oplossen. Dat kan nu niet. Daarnaast wil ik het liefste een systeem dat nieuwe technieken aan elkaar koppelt. Denk bijvoorbeeld aan een systeem dat meet hoe de bodem erbij ligt en ook gelijk de kwaliteit van het zwemwater in kaart brengt. Of kan bekijken hoe dik een damwand is of hoe groot een gat daarin is. Het zou handig zijn als we kunnen werken met kleine bootjes, die je vanaf de wal kunt bedienen. Er is vandaag de dag technisch al heel veel mogelijk, maar ik zoek ook naar de slimme oplossingen voor morgen.”