Provincie Overijssel als 1e klant: bereikbaar Twente

Gepubliceerd op 28 mei 2018

Om Overijssel ook in de toekomst bereikbaar te houden, moeten we het bestaande openbaar vervoer veranderen. Het openbaar vervoer zoals we dat nu kennen is te duur en past niet goed bij de vraag van de reizigers. Een nieuw systeem moet flexibeler zijn, zodat je bijvoorbeeld als reiziger zelf kunt inplannen wanneer je vervoer nodig hebt.

Afbeelding met iconen van verschillende vervoersmogelijkheden

Proces

We hebben ondernemers gevraagd om met ons mee te denken. Hieruit bleek dat er veel ontwikkelingen zijn op het gebied van ‘mobility as a service’. Dat kun je vergelijken met een dienst als Netflix; je koopt geen dvd met een serie, maar neemt een abonnement op Netflix om een serie te bekijken. Er zijn nu al van dit soort diensten rond vervoer, maar die richten zich vaak op één vervoersmiddel zoals een deelauto of een fietsabonnement. Ook zijn deze diensten vaak gericht op gebruik in de stad. De provincie wil een systeem opzetten met meerdere vervoersmiddelen dat ook werkt op het platteland. Daarom heeft de provincie een wedstrijd uitgeschreven waarin wordt gezocht naar de beste oplossing voor deze vraag. Dit heet Small Business Innovation Research (SBIR).

Oplossing

15 deelnemers deden mee aan de wedstrijd met een oplossing voor de vervoers-vraag van de provincie. Uiteindelijk heeft de provincie ervoor gekozen om verder te gaan met het bedrijf GO About.

Dit bedrijf heeft een systeem gemaakt waarbij je kunt kiezen uit verschillende vervoersmiddelen, zoals de auto, bus of fiets. Je kunt dit zelf regelen en betalen vanuit één programma. GO About werkt hiervoor samen met andere partijen die deelfietsen, deelauto’s en deeltaxi’s aanbieden. Op dit moment wordt het systeem getest op het Kennispark Twente.